Kemi

Utilfreds med karakter!!!!!!!!

12. juni 2021 af Sergent (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP. Jeg er utilfreds med min afsluttende skriftlige karakter i kemi, og ville høre jeres meninger om hvorvidt en klage ville kunne ændre på noget.

Baggrund: Går i 2g og har kemi på B-niveau. Har fået 7 hele året igennem på trods af at jeg ligger i top 2-3 i klassen. Også selvom lærerens kommentar på min sidste aflevering var: "Meget god aflevering". 

Der burde være noget at gøre!. Især fordi min aflevering i princippet er dokumentation for hvordan jeg klarer mig skriftligt. Havde det været en klage over det mundtlige, ville det selvfølgelig være sværere at argumentere for. 

Hvad ville i gøre?:))


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2021 af MandenMedMangeHatte

Jeg formoder at du fik 4. Har du prøvet at skrive til læreren om hvordan det kan være du får 4, hvis du har fået 7 i alt andet du har lavet?


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2021 af Sveppalyf

Prøv bare at skrive en klage til rektor. Du har ikke noget at tabe, og det kan være lige meget om du bliver uvenner med læreren når faget er afsluttet.

Top 2-3 i klassen må vel svare til et 12-tal.


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. juni 2021 af Justitia

#2 sludder...

"Top 2-3 i klassen må vel svare til et 12-tal"

Mærkelig konklusion.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2021 af MandenMedMangeHatte

#2 At være "top" et eller andet i klassen siger ikke noget om den karakter man får. Hvem siger at den bedste i klassen skal have et 12-tal?


Svar #5
12. juni 2021 af Sergent (Slettet)

#1 

Jeg fik 7 i den afsluttende karakter (ikke 4). Jeg utilfreds over at jeg ikke fik en højere karakter. Har ikke skrevet til ham endnu.

Jeg ved at det kan lyde lidt arrogant fordi 7 egentlig er en god karakter. Men jeg mener at jeg har gjort mig fortjent til at få en højere karakter, givet at jeg har lagt mere tid og indsats i faget. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juni 2021 af MandenMedMangeHatte

#5 Hvis du har hele tiden har fået 7 og ender med en afsluttende karakter på 7 har du absolut intet at brokke dig over, på trods af hvor god du selv synes du er.


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. juni 2021 af Sveppalyf

https://www.uvm.dk/uddannelsessystemet/7-trins-skalaen/anvendelse-af-7-trins-skalaen

Når man sammenligner ECTS-skalaens karakterfordeling for beståede præstationer med 7-trins-skalaen, forventes det, at af de eksaminander, der på landsplan og over tid består en given prøve, får:

10 procent karakteren 12
25 procent karakteren 10
30 procent karakteren 7
25 procent karakteren 4
10 procent karakteren 02.

Så ja, top 2-3 i en gennemsnitlig klasse svarer til et 12-tal.


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. juni 2021 af Sveppalyf

Hvad skulle det hjælpe at skrive til læreren? Han står vel inde for den karakter han har givet. Nej, klag til rektor, han kan forlange at læreren skal ændre karakteren.


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. juni 2021 af Justitia

Sveppalyf... jeg er mundlam.....


 


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. juni 2021 af MandenMedMangeHatte

#7 Sveppalyf, din logik er fejlagtig. Det her ligner bestemt ikke dig.


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. juni 2021 af Justitia

Så fordi han (efter eget udsagn) ligger top 3 i klassen, så bør han få 12 i kemi? Eller var det bare en fuldstændig ligegyldig kommentar uden nogen relevans for oplægget?

Eller hvad er din pointe i #2? 


Svar #12
12. juni 2021 af Sergent (Slettet)

#6 Den afsluttende årskarakter er karakteren ved det sidste standpunkt. Dvs. fra 2. standpunkt til afslutningen af skoleåret. Har oplevet i flere fag at jeg har fået 7,7 og så 10. Så det kan sagtens lade sig gøre.

En ting er hvor god jeg selv synes jeg er. En anden er hvor god min lærer siger jeg er. Jeg får rettet en kemi aflevering med udelukkende flueben og en måske en enkel ubetydelig fejl. Får at vide at min aflevering er "meget god". Det efterlader mig meget skeptisk og undrende at jeg så får 7.


Brugbart svar (0)

Svar #13
12. juni 2021 af MandenMedMangeHatte

#12 Den afsluttende karakter afhænger ikke kun af din seneste aflevering.


Brugbart svar (0)

Svar #14
12. juni 2021 af ringstedLC

#5: Tillykke med det pæne resultat.

Din indsats er prisværdig, men kan og skal ikke belønnes med en højere karakter end dit faglige niveau rækker til. En meget stor indsats og ringe evner kan give en pæn karakter, men det kan en lille indsats og store evner også. Uretfærdigt-, nej, da den afsluttende karakter alene er et tal for dine evner og ikke for hvor meget du har arbejdet for at opnå den.


Brugbart svar (0)

Svar #15
12. juni 2021 af Justitia

#14 hvad mener du?

Vedkommende er i top 3 i sin klasse, hvorfor personens evner i kemi må svare til et 12-tal og derfor skal han selvfølgelig belønnes herefter! 

Ironi kan forekomme.....


Svar #16
12. juni 2021 af Sergent (Slettet)

#13 Jeg har haft kun én aflevering fra 2. standpunkt til slutningen af året. Derfor er den aflevering det eneste skriftlige vi har udarbejdet i den periode.

#14 Det er sandt, men jeg synes du skal læse #12 hvor jeg skrev om netop hvad min lærer har sagt om mine evner.


Brugbart svar (0)

Svar #17
12. juni 2021 af MandenMedMangeHatte

#16 Kan du lægge din opgave op herinde? Jeg er nysgerrig.


Brugbart svar (0)

Svar #18
12. juni 2021 af Sveppalyf

#14

#5: Tillykke med det pæne resultat.

Din indsats er prisværdig, men kan og skal ikke belønnes med en højere karakter end dit faglige niveau rækker til. En meget stor indsats og ringe evner kan give en pæn karakter, men det kan en lille indsats og store evner også. Uretfærdigt-, nej, da den afsluttende karakter alene er et tal for dine evner og ikke for hvor meget du har arbejdet for at opnå den.

Karakteren skulle da gerne være et mål for det faglige niveau!!! Om det faglige niveau er opnået gennem evner, flid eller ved at man har lært sine ting et andet sted fra kan være fuldstændig ligegyldigt.


Brugbart svar (0)

Svar #19
12. juni 2021 af ringstedLC

#16: Jeg ved ikke, om du har haft færre afleveringer end andre på samme niveau.

Din lærer har måske, - og måske lidt rutinepræget, skrevet "meget god", uden at vide/tænke over, at denne aflevering sikkert skullle danne grundlag for din afsluttende karakter. Tilføjelsen "meget" var måske et vink om, at det gik fremad (mod 10), men mangler så en uddybning af, hvilke mangler der var. Eller han har været helt klar på, at løbet så at sige "var kørt" og uddybningen derfor unødvendig.

Bemærk: Betegnelsen "god" bruges kun i beskrivelsen af karakteren 7. "Fortrinlig" er 10 og "jævn" er 4.


Brugbart svar (0)

Svar #20
12. juni 2021 af ringstedLC

#18: Helt enig!


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.