Matematik

Matematik DUMPER JEG??

19. juni 2021 af Elninoo - Niveau: A-niveau

Hej folkens - jeg har pt et snit på 8 i eksamenskarakter. Men jeg er utrolig bange for at matematik trækker mig ned. Jeg skal nemlig ind på mit drømmestudie.. Jeg har storset fået 7 og opad i alle fag udover matematik. Der fik jeg 4-4 men er utrolig elendig til det. Hvad kan mit snit blive hvis jeg får 00 eller -3 i min sidste eksamen. 
Skal til eksamen her i næste uge - men er nervøs for jeg dumper. Jeg fik 4 i skriftlig matematik eksamen og 4 i standpunkt skriftlig. 

Skal også op mundtligt hvor jeg fik 4 mundtligt i standpunkt.. Kan jeg dumpe matematik overordnet? PLS HJÆLP GOOD VIBES ONLY 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2021 af jl9

Det kommer jo an på hvor mange karakterer du allerede har fået, og hvor meget de vægter, når du skriver du pt har snit på 8. Og i øvrigt også hvilke krav dit drømmestudie har. Er det ikke noget med at karakteren 2 og derover er bestået?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2021 af ringstedLC

Når du kan beregne dit nuværende snit, kan du vel også beregne snittet for en eksamen mere.

Iøvrigt; set med gymnasiet øjne kan du ikke dumpe et fag, kun den samlede studentereksamen. Det er din kommende uddannelsesinstitution, der kan kræve, at visse fag er bestået med en bestemt karakter og/eller gennemført på et vist niveau.


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. juni 2021 af oppenede

Hvilket studie er det


Svar #4
19. juni 2021 af Elninoo

Med hensyn til #1 så har jeg allerede fået karakter i stortset alle fag udover min matematik mundtligt. 

Fik 4-4 i årskarakter i både skriftlig og mundtligt. 

Skulle op til skriftligt så fik karakeren 4 i eksamen
Skal op til mundtligt nu 


Svar #5
19. juni 2021 af Elninoo

#2 Vil gerne studere International Politik, men nogle studie forlanger bare mat C eller B så vidt jeg ved bestået. Så skal i teorien ikke bruge A. Men mine karakter fra C & B kommer vel ikke på afgangsbeviset? 


Svar #6
19. juni 2021 af Elninoo

#3 vil gerne studere International POlitik 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. juni 2021 af jl9

#6

kan du ikke vise et link til den videregående uddannelse og optagelseskravene


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. juni 2021 af ringstedLC

#5: Nej. Du har matematik på niveau A og går til eksamen på det niveau. Det er de karakterer, der kommer på dit eksamensbevis. Så du skal have bestået faget, når det er et adgangskrav.

Opstil en ligning for gennemsnittet i matematik, hvor x er den mundtlige eksamen.


Svar #9
20. juni 2021 af Elninoo

Hm #8


Svar #10
20. juni 2021 af Elninoo

#8 det jo lidt underligt det du skriver. 

https://www.dtu.dk/uddannelse/ansoegning-og-optagelse/diplomingenioer-bachelor/adgangskrav/specifikke-adgangskrav/hvornaar-er-et-fag-bestaaet

Der står jo herinde man sagtens kan få spurgt om man kan få eksamensbevis på C og B fag når det er bestået. Selvom jeg har det på A niveau pt? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
20. juni 2021 af ringstedLC

#8 er da ikke underligt. Dit eksamensbevis ved afslutning af 3. G indeholder dine karakterer opnået som års-/eksamenskarakterer. Hvis det gennemsnit er mindst 2, så har du en bestået studentereksamen.

Når så nogle udd.-institutioner kræver, at man har bestået ét (eller flere fag), uddrages alle fagets karakterer af beviset og deres gnm.-snit beregnes.

Men hvis faget så er dumpet på et højere niveau end det krævede, må du selv? fremskaffe dokumentation for bestået ved at bede om den, ifald den ikke fremgår af eksamensbeviset.

Men nok om det. Gør dig selv en tjeneste og gør som jeg foreslog i #8; beregn dit lavest mulige gnm.-snit i matematik. Efter tre gymnasie-år og tre 4-taller, burde det ikke volde dig problemer. Desuden viser dit link, hvordan det gøres.


Svar #12
20. juni 2021 af Elninoo

Tusind tak - tror vi misforstod hinanden så.. 


Svar #13
20. juni 2021 af Elninoo

Men hvis jeg har udregnet korrekt - så lander jeg på et gennemsnit hvis hypotetisk jeg får -3 på et snit med 2,25 i mat? Idet 4 eksamener med 4+4+4+(-3)/4=2,25


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. juni 2021 af ringstedLC

Så du bestod faktisk mat. A, da du var til skriftlig eksamen.

Men hvis du skriver noget lignende det vrøvl i #13 til den mundtlige eksamen, så burde du egentlig dumpe.

Tillykke med huen...


Svar #15
20. juni 2021 af Elninoo

Haha tror ikke lige jeg er den bedste til at beregne det. 

Men anyways tusind tak - forsat god dag! :D


Brugbart svar (0)

Svar #16
21. juni 2021 af hejjjjjjjjjj09

Du kan lege lidt med dit snit på siden softit: https://softit.dk/snit.asp


Svar #17
22. juni 2021 af Elninoo

JEg bestod fandme og endda bedre! Tusind tak til jer alle - og alle dem som har hjulpet mig herinde med mat i de sidste 3 år. 

Tusind tusind tak :) 


Skriv et svar til: Matematik DUMPER JEG??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.