Fysik

Bilens fart lige før opbremsningen

20. juli 2021 af fysisketing - Niveau: A-niveau

Goddag, jeg sidder og kigger på nogle ekstraopgaver fra en fysikbog for sjov, og jeg er stødt ind i en, som jeg har lidt problemer med. Den lyder som følgende:

"En bilist har lavet en katastrofeopbremsning på en tør asfaltvej. Efterfølgende noterer politiet, at bilen har efterlat et 50 m langt bremsespor på asfalten. Vurder bilens fart lige før opbremsningen."

Jeg tænkte i starten at anvende sammenhængen: vslut2=vstart2+2*a*Δs, men her opstår der så det problem, at accelerationen jo ikke kendes (medmindre jeg overser noget)

Udover ovenstående formel så tænkte jeg også, at det kunne have noget at gøre med friktionskraften, siden der bliver oplyst, at det er en tør asfaltvej, men jeg kan ikke helt se, hvordan jeg kan få det til at hænge sammen.

Nogen, der kan hjælpe mig? Tak.

Og god sommer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juli 2021 af mathon

                \small \small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{Friktionskraftens arbejde} & =& \textbf{\ae ndringen i kinetisk energi}\\\\ \qquad \qquad \mu\cdot m\cdot g\cdot s&=&\qquad \qquad \frac{1}{2}\cdot m\cdot {v_0}^2\\\\ \qquad \qquad \mu\cdot g\cdot s&=&\qquad \qquad \frac{1}{2}\cdot {v_0}^2\\\\ \qquad \qquad 2\cdot \mu\cdot g\cdot s&=&\qquad \qquad {v_0}^2\\\\ \qquad \qquad \qquad {v_0}&=&\qquad \sqrt{2\cdot \mu\cdot g\cdot s}\\\\ \qquad \qquad \qquad {v_0}&=&\qquad \sqrt{2\cdot \mu\cdot \left ( 9.82\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot \left ( 50\;m \right )} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juli 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juli 2021 af mathon

                              \small \small \small \small \small \begin{array}{lllllll}\qquad \qquad \qquad {v_0}&=& \sqrt{2\cdot 0.85\cdot \left ( 9.82\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot \left ( 50\;m \right )}=28.89\;\frac{m}{s}=104\;\frac{km}{h} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juli 2021 af mathon

se
        https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=friktion+gummi%2Fasfalt


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. juli 2021 af mathon

i stedet
                   http://www.autoviden.dk/begreber_friktion.php


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juli 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har ret i, at du skal bruge friktionene. Den kan man formodentlig finde på den side, som er angivet i #2. Jeg skriver "formodentlig", da jeg ikke kan komme ind på den i øjeblikket.


Skriv et svar til: Bilens fart lige før opbremsningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.