Matematik

Vektorer - Polære koordinater

28. juli kl. 22:24 af 1234vedikke - Niveau: B-niveau
Jeg forstår ikke det her som står i min grundbog. Det er fra 'Enhedsvektoerne er ens for(...) til nederst på siden. Jeg ved fx ikke, hvad der menes med, at de er proportionale.
Vedhæftet fil: IMG_20210728_222207.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juli kl. 22:50 af Larsdk4

En proportional funktion er en linje, som går igennem (0,0).

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. juli kl. 23:45 af Anders521

#0 At de er proportionale vil sige, at de er parallelle.

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. juli kl. 08:37 af mathon

\begin{array}{llllll}&\small \textup{N\aa r vektorerne }&\overrightarrow{a}\textup{ og }\overrightarrow{b}\textup{ er proportionale}\\& \textup{g\ae lder:}\\&& \overrightarrow{b}=k\cdot \overrightarrow{a},\quad k \in \mathbb{R}\\\\&& \overrightarrow{b}=\left | \overrightarrow{b} \right |\cdot \begin{pmatrix} \cos(v)\\ \sin(v) \end{pmatrix}=k\cdot \left | \overrightarrow{a} \right |\cdot \begin{pmatrix} \cos(v)\\ \sin(v) \end{pmatrix}\\\\\\& \textup{Enhedsvektorerne:}\\&& \overrightarrow{a_e}=\large\frac{\overrightarrow{a}}{\left | \overrightarrow{a} \right |}=\small\begin{pmatrix} \cos(v)\\\sin(v) \end{pmatrix}\\\\&& \overrightarrow{b_e}=\large \frac{\overrightarrow{b}}{\left | \overrightarrow{b} \right |}=\frac{k\cdot \overrightarrow{a}}{k\cdot \left | \overrightarrow{a} \right |}\small =\frac{\overrightarrow{a}}{ \left | \overrightarrow{a} \right |}\small =\begin{pmatrix} \cos(v)\\\sin(v) \end{pmatrix}=\overrightarrow{a_e} \end{array}

Skriv et svar til: Vektorer - Polære koordinater

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.