Bioteknologi

Hvad vil det sige at gærceller kan bruges som vektor for insulingenet?

29. august 2021 af inaktiv - Niveau: A-niveau

Jeg forstår ikke hvad der menes med "vektor" i spørgsmålet ovenfor. Det eneste jeg umiddelbart kunne finde, som var relateret til noget med disse "vektorer" var her:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/

Ekspression*      
I biologi er ekspression, når et gen aktiveres og derfor fører til dannelse af mRNA og sidenhen protein.

Ekspressionsvektor
En ekspressions-vektor er DNA, der indeholder de hjælpende DNA-elementer (promoter, terminator etc) der skal til for at udtrykke genet i en organisme. Læs meget mere i 3 Genetisk tuning.**

* Jeg medtager også lige ekspression for forståelsens skyld.
** Jeg var også inde og kigge på "Genetisk tuning" kapitlet på Biotech Academy's hjemmeside, og det hjalp heller ikke.

Jeg læser også uden for pensum, så det gør ikke det store, hvis jeg ikke får svar, men jeg vil alligevel gerne vide hvad det er. Måske har I nogle andre eksempler?

Mange tak på forhånd! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2021 af AngelOneOne

Hej,

En vektor betyder i denne sammenhæng, at gærcellerne anvendes til at producere insulin og ikke naturligt selv kan producere det, da insulingenet introduceres som en (ekspressions)vektor i cellen.

En ekspressionsvektor, er måden hvorpå vektoren introduceres i arvematerialet, gerne gennem et plasmid eller en virus. Vektoren sørger for at introducere det specifikke gen ind i en værtscelle. Ekspressionsvektoren indeholder bl.a. enhancer og promotor, der giver hurtig og præcis afkodning af genet som ekspressionsvektoren bærer på. For en veldesignet ekspressionsvektor betyder det, en effektiv produktion af protein/polypeptid (insulin i dette tilfælde), hvilket blandt andet kan opnås ved en stor mængde stabilt m-RNA, der kan translateres til et protein/polypeptid af værtscellens ribosomer.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hvad vil det sige at gærceller kan bruges som vektor for insulingenet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.