Biologi

HJÆÆÆLP SØGES

30. august 2021 af JohnM12p - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal i en opgave lav en teoretiske beregninger af blodsukkerkoncentratione.

Jeg får at vide, at til bestemmelse af blodvolumen anvendes, at kvinder og mænd har henholdsvis 75 ml og 83 ml blod pr kg legemsvægt. 

Hvordan kan jeg regne på det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2021 af ringstedLC

\begin{align*} V_\textup{blod} &= 83\cdot 10^{-3}\,(\textup{L})\cdot \textup{legemsv\ae gt\,i\,kg} \\ &= 0.083\,(\textup{L})\cdot \textup{legemsv\ae gt\,i\,kg} \\\\ \textup{masse\,konc.} &= \frac{m_\textup{blodsukker}}{V_\textup{blod}} \\ \textup{volume\,konc.} &= \frac{V_\textup{blodsukker}}{V_\textup{blod}} \end{align*}


Svar #2
31. august 2021 af JohnM12p

#1Tak for hjælpen ringstedLC. Har du mulighed for at forklare hvorfor du gøre som du gøre, så jeg er helt med på det?

Brugbart svar (1)

Svar #3
31. august 2021 af mathon

Du skal selv kende/repetere koncentrationsbegreberne for at forstå det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. august 2021 af ringstedLC

#2:

\begin{align*} \textup{Eksempler}:\\ m_\textup{\,salt}=6\,(\textup{g})\; &,\;V_\textup{\,vand}=2\,(\textup{L}) \\ \textup{masse\,konc.} &= \frac{6\,(\textup{g})}{2\,(\textup{L})}=3\;\frac{\textup{g}}{\textup{L}} \approx 3\;\frac{\textup{g}}{\textup{kg}}=0.003=0.3\% \\\\ V_\textup{\,salt}=6\,(\textup{cl})\; &,\;V_\textup{\,vand}=2\,(\textup{L}) \\ \textup{volume\,konc.} &= \frac{6\,(\textup{cl})}{2\,(\textup{L})} =3\;\frac{\textup{cl}}{\textup{L}}=3\;\frac{10^{-2}\cdot \textup{L}}{\textup{L}}=0.03=3\% \end{align*}


Svar #5
31. august 2021 af JohnM12p

#4

#2:

\begin{align*} \textup{Eksempler}:\\ m_\textup{\,salt}=6\,(\textup{g})\; &,\;V_\textup{\,vand}=2\,(\textup{L}) \\ \textup{masse\,konc.} &= \frac{6\,(\textup{g})}{2\,(\textup{L})}=3\;\frac{\textup{g}}{\textup{L}} \approx 3\;\frac{\textup{g}}{\textup{kg}}=0.003=0.3\% \\\\ V_\textup{\,salt}=6\,(\textup{cl})\; &,\;V_\textup{\,vand}=2\,(\textup{L}) \\ \textup{volume\,konc.} &= \frac{6\,(\textup{cl})}{2\,(\textup{L})} =3\;\frac{\textup{cl}}{\textup{L}}=3\;\frac{10^{-2}\cdot \textup{L}}{\textup{L}}=0.03=3\% \end{align*}

Tak for hjælpen. Men jeg kunne godt brug noget forklaring i #1


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. august 2021 af ringstedLC

Det er muligt, men jeg kender jo kun de tal som du ser i #1.


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. august 2021 af SuneChr

Man må være opmærksom på, at glucose i blodet, nu til dags, måles i mmol/l  (millimol pr. liter).


Svar #8
01. september 2021 af JohnM12p

Jeg har egnelig beregnet en teoretisk blodvolume hos mænd og kvinder. Jeg havde gået ud fra, at legemsvægten hos mænd er 75 kg og hos kvinder 60 kg. 

I hvert fald så kom jeg frem til blodvolumen hos mænd er 6.225 L og hos kvinder 4.5 L

Men nu kan jeg ikke komme videre herfra


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. september 2021 af Skaljeglavedinelektier

Lidt høj blodvolumen men udregningen fejler ikke noget. 

Du kan ikke bestemme blodsukker koncentrationen alene ud fra mængden af blod i kroppen. Du må have nogle flere oplysninger. 


Skriv et svar til: HJÆÆÆLP SØGES

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.