Matematik

afstand fra punkt til linjen

12. september 2021 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hejsa jeg har fundet ud af at afstanden fra punktet til linjen bliver 1,84 osv hvis jeg har regnet rigtigt håber jeg, men så står der at "hvis facit er et helt tal, skal det angives som sådan", hvilket må betyde at hvis facit bliver et tal med flere decimaler "så skal det angives som en uforkortelig brøk på formen a/b" hvordan i al verden skal jeg skrive 1,84 osv om til en uforkortelig brøk eller er der noget jeg har gjort forkert? 

Vedhæftet fil: Skærmbillede (69).png

Svar #1
12. september 2021 af nutellaelsker


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du går over åen efter vand.

Den formel, du har valgt gælder for det tilfælde, hvor ligningen har formen y=αx+q. Der er en anden formel, der er hurtigere og nemmere at bruge:

Ligningen ax+by+c=0: P=(x,y):

dist = \frac{|ax+by+c|}{\sqrt{a^{2}+b^{2}}}

Den giver en uforkortelig brøk, som du ikke er kommet frem til.

Du kan komme frem til den samme brøk, hvis du forlænger din brøk med 12. Den decimalbrøk, du er kommet frem til er en tilnærmelse til den korrekte værdi, men den bliver ikke accepteret, da svaret skal være en uforkortelig brøk.


Svar #3
12. september 2021 af nutellaelsker

Nårghh ok. Forstår ikke hvorfor det så ikke stod nogle steder på de sider jeg har læst om at man skal indsætte AX+by+c i stedet for ax+b.eller så er det nok bare mig der skal finde ud af det selv. Men tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. september 2021 af ringstedLC

#3: Se forskellen på- og behersk anvendelsen af formlerne (73) og (74). Lav "eksakt"- og ikke "numerisk" beregning.


Skriv et svar til: afstand fra punkt til linjen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.