Matematik

Bestem nulpunkt

08. oktober 2021 af Estridsen - Niveau: A-niveau

Kære alle sammen

Er der en venlig sjæl som gider at hjælpe mig med følgende (se venligst vedhæftet billede)

Jeg ved godt hvordan man finder 0 punkterne manuelt med jeg bliver ret så forvirret over ln(x-4) .. Hvad skal jeg gøre ved den ? 

På forhånd tusind tak

Vedhæftet fil: 20211006_182424.jpg

Svar #1
08. oktober 2021 af Estridsen

Jeg beklager mange gange men jeg har ved en fejl vedhæftet et forkert billede, som jeg ikke aner hvordan jeg kan få slettet.. Det rigtige billede er nu vedhæftet (se venligst vedhæftet billede) ..

På forhånd tusind tak

Vedhæftet fil:20211008_165732.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2021 af Træstammen

Du kan finde nulpunkterne, enten ved a t differentiere den, også løse ligningen f´(x) = 0. 

Eller du akn integne grafen og brug, "undersøg grafer", også enten brug "maximum" eller "minimum" værktøjer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. oktober 2021 af Træstammen

Tip: Ln(x) bliver til 1/x for x > 0

For ln(x-4)
Bliver så 1/(x-4)


Svar #4
08. oktober 2021 af Estridsen

Hej MathsAndPhysics

Tusind, tusind tak for dit svar og din hjælp og tusind tak for tippet ..

Med venlig hilsen


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2021 af ringstedLC

#1: Det kan desværre hverken lade sig gøre at slette eller ændre vedhæftninger. Sørg fremover for at det er den rigtige fil, der vedhæftes.


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. oktober 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. oktober 2021 af ringstedLC

a)

\begin{align*}a\cdot b &= 0 \\ \Rightarrow a=0&\vee b=0 \\ f(x)=0 &= \ln(x-4)(x^2+5x+14) \\ \Rightarrow 0=\ln(x-4) &\vee 0=x^2+5x+14 \end{align*}


Svar #8
08. oktober 2021 af Estridsen

Hej ringstedLC

Jeg tænkte det nok eftersom jeg ikke kunne finde nogen slet knap til det forkerte billede .. Jeps, jeg vil være ekstra opmærksom til en anden god gang :) ..

Tusind tak for hjælpen med ligningen ..

Med venlig hilsen


Skriv et svar til: Bestem nulpunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.