Dansk

Sætningsanalyse af: "Han gør mig glad"

27. oktober 2021 af mariestuart - Niveau: C-niveau

Hej SP!

Hvordan vil I mene, at analysen skal være af: "Han gør mig glad"

Jeg vil selv mene, at han er subjekt, gør er verballed. De to andre ord driller dog.  

På forhånd tak. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. oktober 2021 af Stygotius

Ordet "Han" er subjekt, og ordet "gør" er verballed.   .....det er helt rigtigt.

Ordet "mig" er direkte objekt (genstandsled) for verbet "gør", og ordet "glad" er et led som beskriver det direkte objekt og er derfor et prædikativ. Det kaldes  -meget logisk-  for et "objektsprædikativ" (omsagnsled til genstandsled).  [Bemærk: Der er ikke noget der hedder "subjekts/objektsprædikat". Det er en misforstået betegnelse.] En sætnings prædikat er noget helt  andet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. oktober 2021 af Stygotius

P.S.

En sætnings prædikat er det der udsiges (præ+dico) om subjektet. Det vil normalt sige alt i sætningen undtagen subjektet.

I en sætning som "Den lille rødhårede pige med de dejlige krøller, der boede i den lille hytte med den grønne dør ved siden af skoven sammen med sin gamle tante, var forelsket i Søren Brun" er alt bortset fra "Den lille rødhårede pige" sætningens prædikat     ......men den indeholder ikke noget prædikativ.


Svar #3
30. oktober 2021 af mariestuart

Tusinde tak for dit svar :) 


Skriv et svar til: Sætningsanalyse af: "Han gør mig glad"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.