Dansk

Essay om naturen

12. november 2021 af BXI - Niveau: 10. klasse

Er igang med at skrive et essay om naturen, og jeg ville mene jeg så småt er ved at np til vejs ende, men jeg kunne virkelig godt bruge en til evt. at skimlæse det, og evt. komme med en kommetar el.g. 

Det er mit første essay, så derfor har jeg ikke deet store kendskab til det, og ville være takkenemlig hvis en af jer, kunne hjælpe mig.

På forhånd tak .

Mit essay er her :

Skoven og dens virke 


 

Jeg husker tydeligt dagene under min indlæggelse, hvor alt bare føltes tomt, mørkt, trist og bittert, gåturene i den store, lyse skov tæt ved havet. Hvad generalt naturen kan gøre ved mig er ubeskriveligt. Skoven har sine personligheder : Nogle gange er bladene på træerne faldet af, nogle gange er de helt lysnede grønne, nærmest så strålende lyse, at de prøver at sige noget. De prøver at komme ud med et budskab, et fif eller blot vil snakke. Den effekt skovens blade, buske, træer, grene, jord, græsset og også svampene og de måske lidt ulækre dyr, såsom snegle, regneorme og skranbasser kan have på en,er postivt overraaskende. Duften af en nyslået græsplæne har vi vel alle duftet engang. Duften kan beskrives som værne, stærk med en god sødhed i sig. Jeg kunne bruge timevis på at snakke om skoven og dens posetive effekt på mig. Skoven er for mig en sjæleven. En usynelig ven jeg deler mine dybeste tanker med. En ven der via sine grene kan ligge en hånd på mig. Dens vanddåpper fra regnen lander på min kind, som hvis de var mine egne tåre. Alt det og meget mere giver naturen mig, men hvad giver jeg tilbage? 


 

En person der har en relavant uddanlese indefor naturen såson bioteknologi ville højt sansyneligt komme med diverse argumentatoner for, hvorfor naturen heriblandt skoven er så vigtig for os. Både for os mennesker som helhed : Vores fysike sunhed og ikke mindst vores mentale sundhed, har en stor glæde af naturen.

Mange eksepekter diskuterer jævenligt den måde, vi mennesker i verden behandler vores kære og dyrebare natur på, heriblandt vores på nuværende tidspunkt mange skove, men hvis vi frotsætter, som vi gør med at udryde vores skove for at gøre plads til marker mm., så går der ikke længe før, vi intet skov har tilgode. Og det er vel ikke posetivt, vel?

Det er uhyggeligt at tænke på, at der en dag måske ikke er nogen skov tilbage længere, at der ikke vil være mad nok til alle, og at dyrearter forsvinder, fordi vi ødelægger deres levesteder. Jeg tror ikke, det er en realitet, som nogen ønsker. Men hvad skal vi gøre? - Jo, der er flere ting vi som mennesker kan gøre, både for at stoppe det, men ikke mindst at mindske risikoen for at det en dag vil ske. For vi ved alle sådan en kæmpe ting, vi længe har kæmpet med i verden, ikke bare forandres i løbet af natten, derfor skal der handling til omgående. Og med d et menes der NU! Vi kan ikke længere vente på noget uvidst sker og tager kampen op for os, så vi intet selv skal yde. Man må yde for at nyde, siger et ældgammelt dansk ordsprog, som oftes kan passe ind i mange sammenhænge, specielt hvad naturen angår.


 

Jeg må stærkt indrømme, at jeg faktisk er bange for, der en dag ikke vil være noget skov, hvor måske det ikke er mig det går udover, men mine børnebørne eller oldebørn ikke kan tilbydes al det gode skoven har at byde på. De lange gåtur, hvor jeg reflektierer over dagene, der er gået, giver altså bare mig noget helt specielt. Den mulighed vil min kommende genration måske ikke have mulighed for at opleve, og det synes jeg er en skam, og noget der burde  gøres noget ved, sådan så det kan stoppes i tide.

Glæden ved naturen kan hurtig ændres ved blot at tænke på disse tanker. Såkaldte ktastrofetanker kan ofte opstå ved blot at læse diverse mange artikler på Facebook, bl.a. af den kendte sveneske, Greta Tuenberg, som debaterer og kæmper for en verden der kan forblive grøn og venlig. For en verden hvis skovarealer ikke bliver erstattet med diverse marker til bl.a. køer og majs.

Så meget klima-debat kan findes overalt på nettet, også uden du ligger mærke til det faktisk.

Men hvad dækker natur egenlig helt præsict over - jo, natur er det objektive, som omfatter alt fra de mindste elementarpartikler og den menneskelige organisme til de største stjernetåger - ja, naturen er alt. Alt vi mennesker har. 

Tænk blot på, hvis ikke vi havde vores natur, hvis ikke vi havde en have at gå ud til i de dejligeste varme sommerdage, ikke et sommerhus, hvor vi nyder de resternde dage af ferien, ikke en skov, hvor vores hunde kan luftes - hvor de kan tisse og skide i det fri.

Tydeligt husker jeg den dag tibage i maj måned, hvor de største træer, bøg, eg, ahorn og ask sprang ud, og de smukkeste kodriver og liljekonval foldte sig ud i skovbunden. Jeg gik ud i skoven dag efter dag i ugevis, og bare så hvordan det hele ændrede sig. Det er vildt, hvordan naturen ændrer sig så hurtigt. Fra den ene dag til den anden. Sådan kan det desværre også gå, bare den anden vej - med udrydningen af skovene, fældningen af træerne. Hvorfor overhovedet gøre det? Hvorfor overhovedet fælde træerne - hvad har de mon gjort? Vi bør komme med andre ideer på, hvad vi kan gøre, som ikke går udover vores kære dyrebare skov, vores træer, vores natur i det hele taget.

Jeg kan desværre allerede nu begynde at mærke en forskel, når jeg er ude i min sædvandlige skov. Jeg kan mærke atmosfæren er anderledels. Jeg kan mærke træerne er triste. At de små kære regnorme, bænkebidder og barkbiller ikke vil se op på mig. Mon de er sure, skuffede, triste, forvirrede over, hvad der sker af forandringer omkring dem. Skoven forandres, omgivelserne i skoven forandres, omgivelserne udefra skoven forandres. Alt forandres hele tiden. 

Er det mon ikke muligt, at vi mennesker tager og værdsætter naturen lidt mere - nu når vi er så heldige at have den. Og måske at vi tager og giver naturen lidt mere kærlighed. Vi tager og passer på naturen, og dets posetive egenskaber den har ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2021 af Stygotius

Jeg husker tydeligt dagene under min indlæggelse, hvor alt bare føltes tomt, mørkt, trist og bittert, selv gåturene i den store, lyse skov tæt ved havet. Hvad (generalt) naturen generelt kan gøre ved mig, er ubeskriveligt. Skoven har sine personligheder : Nogle gange er bladene på træerne faldet af, nogle gange er de helt (lysnede) lysende  grønne, nærmest så strålende lyse, at de prøver at sige noget. De prøver at komme ud med et budskab, et fif eller måske blot (vil) snakke. Den effekt skovens blade, buske, træer, grene, jord, græsset og også svampene og de måske lidt ulækre dyr, såsom snegle, regneorme og (skran)skarnbasser kan have på en, er postivt overraaskende. Duften af en nyslået græsplæne har vi vel alle duftet engang. (Duften) Den kan beskrives som (værne,) stærk med en god sødhed i sig. Jeg kunne bruge timevis på at snakke om skoven og dens pos(e)itive effekt på mig. Skoven er for mig en sjæleven. En usyn(e)lig ven jeg deler mine dybeste tanker med(. E), -en ven der via sine grene kan (ligge) LÆGGE en hånd på mig. Dens (vanddåpper) dråber fra regnen lander på min kind, som (hvis) om de var mine egne tåreR. Alt det og meget mere giver naturen mig, men hvad giver jeg tilbage? 


 

En person der har en (relavant uddanlese) relevant uddannelse indenfor naturen (såson) i f.eks.  bioteknologi ville højst sansyn(e)ligt komme med diverse (argumentatoner) argumenter for, (hvorfor) at naturen, heriblandt skoven, er så vigtig for os(. B), både for os mennesker (som helhed) i det hele taget : Vores fysiske sundhed og ikke mindst vores mentale sundhed, har (en) stor glæde af naturen.

Mange (eksepekter) eksperter diskuterer jæv(e)nligt den måde, vi mennesker i verden behandler vores kære og dyrebare natur på, (heriblandt) bl.a. vores på nuværende tidspunkt mange skove, men hvis vi (frot)fortsætter, som vi gør med at udrydde vores skove for at gøre plads til marker (mm.) o.a., så går der ikke længe før, vi (intet) ingen skov har (tilgode) til gode. Og det er vel ikke pos(e)itivt, vel?

Det er uhyggeligt at tænke på, at der en dag måske ikke er nogen skov tilbage længere, at der ikke vil være mad nok til alle, og at dyrearter forsvinder, fordi vi ødelægger deres levesteder. Jeg tror ikke, det er en realitet, som nogen ønsker. (Men h)Hvad skal vi gøre? - Jo, der er flere ting vi som mennesker kan gøre, både for at stoppe det, (men) og ikke mindst for at mindske risikoen for at det en dag vil ske. (For v)Vi ved alle at  sådan en kæmpestor ting, vi længe har kæmpet med i hele verden, ikke bare forandres i løbet af en nat(ten), og derfor skal der handling til omgående. (Og )Dermed (d et) menes der NU! Vi kan ikke længere vente på noget (uvidst) uvist måske sker og tager kampen op for os, så vi intet selv skal yde. Man må yde for at nyde, siger (et) en ældgammel(t) dansk (ordsprog) talemåde, som oftes kan passe ind i mange sammenhænge, specielt hvad naturen angår.


 

Jeg må stærkt indrømme, at jeg faktisk er bange for, der en dag ikke vil være noget skov, hvor (måske) det måske ikke er mig det går udover, men hvor mine børnebørn(e) eller oldebørn ikke kan tilbydes al det gode skoven har at byde på. De lange gåture, hvor (jeg reflektierer) man reflekterer over dagene, der er gået, giver (altså bare) mig bare noget helt specielt. Den mulighed vil min kommende generation måske ikke have mulighed for at opleve, og det synes jeg er en skam(,) og noget der burde  gøres noget ved, sådan så det kan stoppes i tide.

Glæden ved naturen kan hurtig ændres ved blot at tænke (på) disse tanker. Såkaldte katastrofetanker kan ofte opstå ved blot at læse diverse (mange) artikler på Facebook, bl.a. af den kendte (sveneske)svensker, Greta Tu(e)nberg, som debatterer om og kæmper for en verden der kan forblive grøn og venlig(. F), for en verden hvis skovarealer ikke bliver erstattet med diverse marker til bl.a. køer og majs.

Så meget (klima-debat) klimadebat kan findes overalt på nettet, også uden du ligger faktisk  mærke til det (faktisk).

(Men h)Hvad dækker natur egenlig helt præsict over?  - jo, natur er det objektive, som omfatter alt fra de mindste elementarpartikler og den menneskelige organisme til de største stjernetåger - ja, naturen er alt. Alt vi mennesker har. 

Tænk blot på, hvis ikke vi havde vores natur, -hvis ikke vi havde en have at gå ud til i de dejlig(e)ste varme sommerdage, -ikke et sommerhus, hvor vi nyder de resterende dage af ferien, -ikke en skov, hvor vores hunde kan luftes - hvor de kan tisse og skide i det fri.

Tydeligt husker jeg den dag tibage i maj måned, hvor de største træer, bøg, eg, ahorn og ask sprang ud, og de smukkeste kodrivere og liljekonvaller foldte sig ud i skovbunden. Jeg gik ud i skoven dag efter dag i ugevis, og (bare)bare hvordan det hele ændrede sig. Det er vildt, hvordan naturen ændrer sig så hurtigt(. F), -fra den ene dag til den anden. Sådan kan det desværre også gå, bare den (anden) modsatte vej - med udrydningen af skovene(,) og fældningen af træerne. Hvorfor overhovedet gøre det? Hvorfor overhovedet fælde træerne - hvad har de mon gjort? Vi bør komme med andre ideer (på) til, hvad vi kan gøre, noget som ikke går (udover) ud over vores kære, dyrebare skov, vores træer, vores natur i det hele taget.

Jeg kan desværre allerede nu begynde at mærke en forskel, når jeg er ude i min sædvan(d)lige skov. Jeg kan mærke at atmosfæren er anderlede(l)s. Jeg kan mærke træerne er triste(. A), at de små kære regnorme, bænke(bidder)bidere og barkbiller ikke vil se op på mig. Mon de er sure, skuffede, triste(,) og forvirrede over, hvad der sker af forandringer omkring dem(.)? Skoven forandres, omgivelserne i skoven forandres, omgivelserne (udefra) udenom skoven forandres. Alt forandres hele tiden. 

Er det mon ikke muligt, at vi mennesker (tager og) begynder at værdsætte(r) naturen lidt mere - nu når vi er så heldige at have den(.)? (Og måske at vi tager og giver) Måske skulle vi begynde at give naturen lidt mere kærlighed(. Vi tager og passer på) -naturen, og de(ts) pos(e)itive egenskaber den har ?

Det er er et smadderfint  og godt skrevet indhold, men du skal arbejde meget med det sproglige.

Fede typer = ting  du skal tænke over og ændre.

Held og lykke !


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. november 2021 af Stygotius

Du er bl.a. for sjusket og kontrollerer ikke din egen stavning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2021 af Stygotius

Tilføjelse:

I begyndelsen af det tredje afsnit skal dette helt afgjort rettes: "uden du ligger faktisk  mærke til det (faktisk)."

Stykket skal rettes til "uden du faktisk lægger mærke til det."


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. november 2021 af ANIDA01 (Slettet)

Hermed rettet. 

Tusind tak for hjælpen med retning.

Jeg håber selve essayet er godt, og giver mening.

Endnu en gang TAK for hjælpen.

VH


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. november 2021 af Stygotius

Selv tak. Nu håber jeg jo at du har læst og forstået alt så meget at du selv er blevet bedre til næste gang du skal skrive en opgave..


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. november 2021 af jantand

Jeg kan se du har lagt essayet op flere gange. Det skal du ikke gøre.


Skriv et svar til: Essay om naturen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.