Matematik

Indekset for livskvalitet (”Social Progress Index”) er baseret på en række indikatorer. I en model for indekset gælder sammenhængen

13. november 2021 af vict6426 - Niveau: A-niveau

Jeg har haft nogle problemer med denne opgave så det kunne være fedt hvis jeg kunne få lidt hjælp til at løse dem

Indekset for livskvalitet (”Social Progress Index”) er baseret på en række indikatorer. I en model for indekset gælder sammenhængen

??(??) = 9,984 · ln(??) − 23,42,0 ≤ ?? ≤ 50000

hvor ??(??) betegner indekset for livskvalitet i et land, og ?? betegner BNP pr indbygger i landet (målt i USD).

a) Tegn grafen for ?? Det oplyses, at Danmarks BNP pr. indbygger er 32363 USD.

b) Benyt modellen til at bestemme Danmarks indeks for livskvalitet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2021 af OliverHviid

Kan du ikke lige skrive opgaven korrekt af? Der er en masse spørgsmålstegn i det du har sat ind som gør det meget svært at hjælpe dig.


Svar #2
13. november 2021 af vict6426

Det var min fejl havde ikke lige set spørgsmålstegnene

f(x) = 9,984 · ln(x) − 23,42,0 ≤ x ≤ 50000

hvor f(x) betegner indekset for livskvalitet i et land, og x betegner BNP pr indbygger i landet (målt i USD).

a) Tegn grafen for f 

Det oplyses, at Danmarks BNP pr. indbygger er 32363 USD.

b) Benyt modellen til at bestemme Danmarks indeks for livskvalitet. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. november 2021 af jantand

Du har en ligning du kan sætte ind i fx geogebra eller lignende:
Y = 9,984* ln (x)- tal( det tal du har skrevet kan ikke være korrekt. Med to kommaer???)

Svar #4
13. november 2021 af vict6426

Det er sådan den står skrevet, det er også kommaerne der forvirrede mig


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. november 2021 af jantand

Sæt et billede in af opgaven

Svar #6
13. november 2021 af vict6426

Her er et billede

Vedhæftet fil:Opgave 6.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. november 2021 af jantand

Der er en fejl i opgaven : der er ikke noget tal med to kommaer. et kunne være 23,42. Men det passer ikke med virkeligheden. Hvis tallet havde været mellem 17,50 og 18,50 så vil de passe.

Brug 18 i dine udregninger.

f(x) = 9,984*ln(x)-18  sæt det ind i geogebra eller det cas værktøj  du bruger.

Sæt Danmarks bnp ind på x 's plads så får du vores indeks Det skal helst blive under 100 og sikkert over 90


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. november 2021 af ringstedLC

\begin{align*} f(x) &= 9.984\cdot \ln(x)-23.42\;,\;0\leq x\leq 50000 \\ f(\textup{BNP}_\textup{DK})=f(32363) &= \;? \end{align*}


Skriv et svar til: Indekset for livskvalitet (”Social Progress Index”) er baseret på en række indikatorer. I en model for indekset gælder sammenhængen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.