Matematik

Mikroøkonomi - jeg er strucked.

14. december 2021 af louisesørensen2 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude,

Har brug for en super skarp hjerne til den her..

jeg skal besvare 2.4, men jeg har vitterligt ingen idé om hvordan - vi er ikke blevet undervist i det her og der står intet i vores bog, desuden kan jeg intet finde på nettet.

Skriv hvis du/i mangler info til 2.1, 2.2 og 2.3 for at løse 2.4...

bemærk vedhæftede


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2021 af ChristofferTJ

nvm. læste ikke det kun var 2.4 du ville have svar på.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2021 af ChristofferTJ

"Forskerordningen. Forskere og højtlønnede medarbejdere, som firmaer og virksomheder rekrutterer i udlandet, kan under visse betingelser vælge at betale en bruttoskat på 27 procent + am-bidrag, i alt 32,84 procent af lønnen i syv år"

Tror bare du skal vise at hvis man "skatte-diskriminerer" så kan man få et højere skatteprovenu, da man seperat kan sætte den optimale skattesats for hhv. den indlandske og udenlandske arbejder.

Altså man kan få det maksimale ud af Sine og samtidigt sætten den lavere for James sådan at han vælger at tage til Danmark. Så er skatteprovenuet højere da man får det samme fra Sine som før, men nu også et positivt bidrag fra James.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2021 af ChristofferTJ

Ved ikke om du får grafer der ser sådan ud, men ud fra dem så kan man se at en differentieret skat, hvor man får provenu af A + B er bedre end en samlet skat, der maksimeres ved at man enten sætter skatten så man får D = B, altså så høj at James bliver i Wales, eller man sætter ved James cut-off, så man får C, som er lig med 2A, hvis James og Sine har samme løn og arbejdsudbud. 

Da B > A, så er det mest optimale at have to skatter så man får skattegevinst A + B, da det er bedre end kun at få B eller at få 2*A. 

Vedhæftet fil:Screenshot_6.png

Svar #4
14. december 2021 af louisesørensen2

Jeg får stortset grafer der ser sådan ud. Jeg kan ikke helt se hvordan du kan konkluderer illustrativt at en differentieret skat, hvor man får provenue af A+B er bedre end en samlet skat. Jeg kan ikke rigtig finde en A+B-situation.

Kan du uddybe?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2021 af ChristofferTJ

Altså A og B er punkterne fra graferne, der angiver provenuets størrelse.

Du kan se at hvis du har en samlet skat, der er ens for begge to, så er der 2 mulige situationer, situation 1: sæt skatten så højt at kun Sine betaler skat og James betaler 0 skat, eller situation 2:sæt skatten så lavt at James og Sine begge betaler skat. 

Hvis du har en differentieret skat, to forskellige skattesatser, så kan den være strengt bedre bedre en situation 1, fordi Stine betaler den samme høje skat plus at den lave skat på James gør at han kommer til Danmark og betaler mere end nul i skat.

Den kan også være strengt bedre end situation 2, i stedet for en lav skat til begge, så har du den samme lave skat for James, men en højere skat for Sine, så provenuet er strengt højere. 

Som vist nedenfor, så for to forskellige skattesatser, så vil skatteprovenuet ikke have et knæk nedad, da man kan beholde hele skatteprovenuet for James og stadig hæve skatten for Sine.

Vedhæftet fil:Screenshot_9.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. december 2021 af ChristofferTJ

Toppunkt for den differentierede skat tegnet ovenfor er lig med A + B. 


Svar #7
14. december 2021 af louisesørensen2

Tusind tusind tak for hjælpen!


Svar #8
28. december 2021 af louisesørensen2

Christoffer, hvis du er meget skarp til økonomi og har lyst til at tjene lidt på det, så skriv gerne.


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. december 2021 af ChristofferTJ

Har haft om de fleste emner inden for økonomi. Vi har nok ikke helt det samme fag, men hvis u har spørgsmål kan jeg godt prøve at svare på dem


Svar #10
28. december 2021 af louisesørensen2

Jeg har delt min mail med dig, så kan du lige skrive.


Skriv et svar til: Mikroøkonomi - jeg er strucked.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.