Dansk

Betydning af regulering og syntese på nemt sprog

15. december 2021 af Ranta - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa.  

Kan nogle foreklarer det her på nemt sprog: Hvad vil det sige når man siger.

Hvordan er kortisol reguleret?      Betyder det, hvordan er kortisol dannet eller betyder det hvordan virker kortisol?

Syntese af kortisol?         Hvad betyder syntese her?

Kan du please foreklare det i lidt nemmere sprog 


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2021 af Viderekem (Slettet)

Kortisol dannes I binyrebarken, når kroppen udsættes for stress. Hormonet fungerer flere forskellige steder i kroppen, hvor det hjælper organismen til at håndtere stresssituationen.

Det kan også hæmme kortisol inflammationer og nedsætter på den måde immunforsvarets aktivitet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. december 2021 af Stygotius

Det kunne betyde:  "Hvordan er udleveringen af kortisol begrænset?"  eller "Hvad er forudsætningerne for at få Kortisol udleveret?"


Svar #3
15. december 2021 af Ranta

Jeg forstår ikke selve ordene: regulering og syntese.

Jeg kan godt reguleringen og syntese, men det er også fordi jeg kan dem udenad, men når jeg får et spørgsmål hvor der står: 

Hvordan virker kortisol, så tænker jeg mener de regulering eller syntese af den eller noget helt andet. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. december 2021 af Viderekem (Slettet)

#3

Jeg forstår ikke selve ordene: regulering og syntese.

Jeg kan godt reguleringen og syntese, men det er også fordi jeg kan dem udenad, men når jeg får et spørgsmål hvor der står: 

Hvordan virker kortisol, så tænker jeg mener de regulering eller syntese af den eller noget helt andet. 

Hvordan virker et puffersytem? Burde du nok vide. Er faktisk bare den samme forklaring bare omvendt, med at du skal forklare hvordan kortisol virker 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. december 2021 af DrNielsen

Syntese = dannelsen af kortisol. Hvilke biokemiske, enzymatiske og cellulære processer foregår?
Regulering = op- og nedregulering af kortisolkoncentrationen i plasma. Hvilke faktorer gør at der syntetiseres(dannes) mere og hvilke faktorer gør at der dannes mindre. Hvilke andre hormoner er involveret i dannelsen? Er der feedback systemer?
Virkning = hvilke biokemiske og cellulære processer sker der når kortisol påvirker en celle. Er virkningen forskellig i forskelligt væv? Hvad er i sidste ende virkningen?

Spørges der til virkning ville jeg beskrive hvad der sker i eksempelvis muskelceller, hjertemuskulatur og karmuskulatur samt hvad der sker med blodsukkerreguleringen.
Her kan du se den endelige virkning på de forskellige organsystemer:
https://www.istockphoto.com/photos/cortisol
Så mangler du bare at beskrive de mekanismer der leder til disse udfald.

Skriv et svar til: Betydning af regulering og syntese på nemt sprog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.