Kemi

hjælp til kemi opgaver

06. januar 2022 af larasen - Niveau: B-niveau

Triethylamin, (CH3CH2)3N, er en tertiær amin, der ligesom andre aminer ligner ammoniak. Triethylamin har dog en mere ”fiskeagtig” lugt. Stoffet anvendes ofte i den organiske syntesekemi. I laboratoriet findes en opløsning af triethylamin i vand. Det ønskes undersøgt, om opløsningen er mættet. Ved tabelopslag er fundet, at der kan opløses 80 g/L ved 25 C. Der udføres en syre-basetitrering. 2,00 mL af opløsningen af triethylamin udtages og titreres med en 0,098 M saltsyreopløsning. Der er udarbejdet en titrerkurve for titreringen (figur 3.1) vedhæftet nedenunder. 

a) Foreslå en egnet indikator til kolorimetrisk titrering af triethylamin. Anvend evt. bilag 4.

b) Opskriv reaktionsskema for den reaktion, der forløber ved titreringen.

c) Vis, at pKb for triethylamin er 3,3. Benyt evt. svarark.

d) Bestem stofmængdekoncentrationen af triethylamin ud fra titrerkurven. Vurder, om opløsningen er mættet. Benyt evt. svarark.

e) Beregn pH i en mættet opløsning af triethylamin

Vedhæftet fil: Eksamensopgaver.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. januar 2022 af Heptan

a) Se på titrerkurven og find det stejleste pH-interval. Det ser ud til at være ca. pH = 8,5-7,0. Så slår man op i bilag 4 og finder en indikator der skifter farve i det interval. Der vil fx kresolrødt være passende.


Svar #2
06. januar 2022 af larasen

Mange tak:)

jeg har prøvt at lave b, er der nogen der kan rette mig, hvis jeg har lavet fejl

Vedhæftet fil:opgave b.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. januar 2022 af Heptan

#2 Det er korrekt


Svar #4
06. januar 2022 af larasen

Mange tak for dit svar:)


Svar #5
07. januar 2022 af larasen

Er der nogen der kan hjælpe mig med d) og e), er stadige væk i tvivl 


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. januar 2022 af Heptan

d) Ved ækvivalenspunktet aflæses volumen af HCl. Her har den svage base og den stærke syre reageret 100% med hinanden, dvs. molforhold 1:1. Beregn stofmængden af HCl. Stofmængden af HCl er lig stofmængden af den svage base. Beregn stofmængdekoncentrationen af den svage base i de 0,002 L opløsning med formlen c = n/V. Omregn stofmængdekoncentrationen til g/L ved brug af formlen C = m/V = nM * 1/V og sammenlign med tabelværdien.


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. januar 2022 af Heptan

e) Omregn de 80 g/L til mol/L med formlen

c = n/V = m/M * 1/V = 80 g/L * 1/M = ...

Brug formlen for ikke-stærke baser til at beregne pH.


Svar #8
08. januar 2022 af larasen

Den sidste opgave 4c) Bestem ligevægtskonstanten, Kp, ved 700 K. kan du hjælpe mig med den. 

jeg har opstilletet reaktionen i en ligevægtsloven, men jeg tror jeg mangler partialtrykket for stofferne. 

Vedhæftet fil:4c.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #9
08. januar 2022 af Heptan

4c) Bestem deltaGo ved 700 K ved hjælp af figur 4.1. Brug derefter formlen:

deltaGo = -RT ln(K)

isolér for K.


Svar #10
08. januar 2022 af larasen

Tak for din hjælp, men jeg har lidt svært ved at bestem deltaGo ved 700 K ud fra figuren


Brugbart svar (1)

Svar #11
08. januar 2022 af Heptan

#10 Brug forskriften og sæt x = 700.


Skriv et svar til: hjælp til kemi opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.