Matematik

Vektorer

19. januar 2022 af Tycoon - Niveau: C-niveau
Hej kan nogen hjælpe med at forklare bare nogen af pilene?
Det er 3.2.5

Brugbart svar (1)

Svar #1
19. januar 2022 af Jones2929

a) De vektorer, som har samme længde, er de vektorer, som enten har de samme koordinater, eller har de samme koordinater, men byttet om (Eksempelvis har vektorerne (3 4) og (4 3) den samme længde

d) Ortogonale vektorer er de vektorer, som er vinkelrette på hinanden - dvs står med 90 grader på hinanden. 

b + c) to vektorer er parallelle, hvis deres determinant giver 0. Du skal finde dem, hvis determinant giver 0, og så se på, om de peger den samme vej eller ej


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. januar 2022 af Jones2929

Til mit svar vil jeg knytte: det kommer an på, om du med "redegør" bare skal forklare det visuelt, eller udregne det. Hvis du skal udregne det, skal du bruge følgende formler:

a) længde: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/laengde-og-afstandsformlen

b + c) parallelle vektorer: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/vektorer-i-2d/determinant

d) de er ortogonale, hvis deres produkt er nul, dvs a*b = a1*b1 + a2*b2 = 0


Svar #3
19. januar 2022 af Tycoon

Redegøre det. Nogen der måske kan fortælle hvilke vektorer der er parallelle og ensrettede, parallelle og modsatrettede og vektorer der er ortogonale. Ikke dem alle sammen helst en af hver som jeg har beskrevet. Tak for forklaringen Jonas.

Føler stadig det svært at finde hvilke vektorer der er ortogonale (Står vinkelret på hinanden), parallelle og ensrettede og parallelle og modsatrettede fordi der er så mange representanter for forskellige vektorer.

Det her er tredje side af bogen så der er ikke blevet forklaret så meget indtil videre. Den her side er eksempler og øvelser.


Svar #4
20. januar 2022 af Tycoon

Kan nogen hjælpe?

Mangler b og c.


Skriv et svar til: Vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.