Dansk

Essay - noget at kæmpe for.

25. marts 2022 af anjaOU - Niveau: 9. klasse
God aften :
Jeg har netop i dag afleveret et essay i dansk omhandlende “noget at kæmpe for”.
Jeg ville høre herind, om nogen havde mod på at læse det igennem, og komme med et bud på, hvilken karakter den vil lande på?
På forhånd mange tak. :) go’ weekend.

Teksten er så ledes:


Noget at kæmpe for?

Jeg husker tydeligt under min indlæggelse på 10 måneder, hvor jeg 99,9% af tiden havde det forfærdeligt. Jeg var så langt nede, at der i min journal stod stærkt selvmordstruet fra feb. måned til okt.
Gentagne gange prøvede, jeg at tage mit eget liv, men uden held, heldigvis. I dag sidder jeg og tænker tilbage på den lange periode af mit liv, hvor jeg bare ville forsvinde. Jeg ville ikke livet mere. Alt håb var gået tabt.
Hvad der gjorde, jeg kom ud på den anden side, var min familie. Jeg vil hjem til min familie. Min mor, far og lillebror. Jeg ville kæmpe for dem. Kæmpe for os.
Jeg formåede via en hel masse hjælp fra min omgangskreds, at komme ud på den anden side. Men kun ved deres hjælp. Hvis ikke jeg havde dem ved min side ville det have endt anderledes, end det gjorde.
Jeg sidder nu i min sofa med min mor, og snakker om tiden tilbage. Min mor bliver ved med at sige “derfor skal vi stå sammen”. Vi skal være der for hinanden. Hjælpe hinanden.
Der er ingen tvivl om, hvis ikke jeg havde dem ved min side hele vejen, ville jeg ikke kunne klare det.
At have nogen at kæmpe mig, er ubeskrivelig. Nogen til at støtte, trøste dig, og bakke dig op, er for mig ren kærlighed.
Alt dette fik mig til at tænke på aktiv dødshjælp.
Hjælp til at dø fra andre lyder skørt, men hvis der ingen ting er at gøre

For mig betyder det at have noget at kæmpe for noget at se frem til.
Den følelse når man er i mål med det man har kæmpet så meget for, er ubeskrivelig. En følelse af lykke, lethed, glæde.



Når man kæmper for noget, kæmper man, fordi man vil have noget ændret.

78-årig Svend Lings, som er tidligere læge vil gå meget langt, for noget han kæmper for. Nemlig aktiv dødshjælp.
Svend Lings åbner op om, at han hjæper menneske med at dø. Mennesker der lever med enten svære kroniske sygdomme eller svære skader af fysisk art.
Svend Lings er godt klar over konsekvenser, men har bliver fortsat ved, fordi han mener, at det er umoralsk at afvise dem, der henvender sig til ham i håb om aktiv dødshjælp. Ingenting kan sammenlignes med den ulidelige smerte. Han kæmper for, at ingen skal lide en ulidelig smerte, hvis der i forvejen ingen hjælp er at hente.

Det er for mig en del af menneskerettigheder, at selv kunne afgøre om det er et liv, der er værd at leve. Hvis jeg dagligt vågner til ulidelige smerter, følelsen af ulykke følelsen af at alt er blevet til intet. Hvorfor så leve det?
Hvad er meningen med livet hvis al ens livsglæde er forsvundet?
Skal man bare have lov at ligge og rådne i smerte og ulykke?
Jeg mener, at det, er der, der skal hjælpes. Hvis alt lys er slukket i ens øjne, og der ingen muligheder, for at tænde det igen, hvorfor så ikke holde dem slukket for altid, og lade dem søge nyt lys.


Kilder: (obs: det står på en side for sig.)
https://www.berlingske.dk/samfund/svend-lings-vil-gaa-langt-for-at-fremme-sagen-om-aktiv-doedshjaelp-jeg-smurte

Kristeligt Dagblad, Fyens.dk, Fyns Politi

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/doemt-laege-fortsaetter-med-raadgive-om-selvmord-jeg-hjaelper-en-om-dagen



Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2022 af Stygotius

Et par sproglige bemærkninger:

Gentagne gange prøvede(,) jeg at tage mit.....

Jeg ville hjem til min familie(. M), min mor, far og lillebror.

Jeg formåede (via) ved en hel masse hjælp fra min omgangskreds(,) at komme ud på den anden side(. M), men kun ved deres hjælp.

-ville det (have) være endt anderledes, end det gjorde.

Der er ingen tvivl om, hvis ikke jeg havde haft dem ved min side hele vejen, ville jeg ikke have kunnet klare det. NB. "hele vejen" er engelsk/danglish og ikke dansk.'

At have nogen til at kæmpe for mig, er ubeskriveligt. Nogen til at støtte, trøste (dig) en, og bakke (dig) en op, er for mig ren kærlighed.

Hjælp til at dø (fra) af andre lyder skørt, men hvis der (ingen ting) ingenting/intet er at gøre kan det måske være en udvej.

(78-årig) Den 78årige Svend Lings, som er... 

for noget han kæmper for(. N), nemlig aktiv dødshjælp.

Svend Lings (åbner op om) siger direkte, at han hjæper menneske med at dø(. M), mennesker der lever med....

Svend Lings er godt klar over at dette har konsekvenser, men...

Han kæmper for, at ingen skal lide (en ulidelig smerte) på den måde, (hvis)  fordi der (i forvejen) ingen hjælp er at hente.

Det er for mig en del af menneskerettighederne(, at) selv at kunne afgøre om det er et liv, der er værd at leve.

Jeg mener, at det, er der, der skal afhjælpes.

Hvis alt lys er slukket i ens øjne, og der ingen muligheder(,) er for at tænde det igen, -hvorfor så ikke.... 

Generelt skriver du bestemt ikke dårligt


Skriv et svar til: Essay - noget at kæmpe for.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.