Matematik

Differential ligninger

02. april 2022 af MajaXm - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Hvordan løser man denne opgave? 

Håber virkelig en kan hjælpe!

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2022 af Eksperimentalfysikeren

i den stationære tilstand er de afledede lig med nul. Det betyder, at venstresiden af matrixligningen er en nul-søjle.

Find determinanten for matricen. Hvis den er nul, er der uendelig mange løsninger til ligningssystemet.

Benyt så startværdien af f.eks.[A] til at finde udtryk for de to andre koncentrationer.

Svar #2
02. april 2022 af MajaXm

i den stationære tilstand er de afledede lig med nul. Det betyder, at venstresiden af matrixligningen er en nul-søjle.

Find determinanten for matricen. Hvis den er nul, er der uendelig mange løsninger til ligningssystemet.

Benyt så startværdien af f.eks.[A] til at finde udtryk for de to andre koncentrationer.

Okay, hvis jeg sætte det op i en matrix med højresiden som en nulvektor. Og laver rækkeoperationer på denne, kommer jeg frem til følgende - men hvad betyder det? 

Og der er jo ikke givet en starteværdi af [A] eller hvad? 

Og determinanten af systemmatricen er 0

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2022 af Eksperimentalfysikeren

Når determinanten er 0, er ligningerne lineært afhængige.

Du har reduceret ligningerne til to af formen:

[A] - u[C] = 0 og [B] - v[C]=0. Jeg foreslog, at du  udtrykte [B] og [C] ud fra [A], men det, du er kommet frem til er lige så godt. Hvis startbetingelserne [A]0, [B]0 og [C]0 opfylder ligningerne, er systemet i en stationær tilstand.

Skriv et svar til: Differential ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.