Matematik

Hældning på tangent

24. april 2022 af helpn - Niveau: B-niveau

Hej. Er der en der kan hjælpe mig med den her opgave? Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad jeg skal.

Funktionen C er givet ved:

C(x)=0,0001x^3-0,12x^2+53x


Svar #1
24. april 2022 af helpn

Jeg tænker selv, at jeg skal bestemme ekstrema for AC og derefter bestemme tangentligningen i x_0 hvor x_0 er den x-værdi der løser ligningen AC'(x)=0.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2022 af Anders521

#0 Bestem den specifikke forskrift for AC ved at dividere x > 0 med C. Brug dernæst ligningen for symmetriaksen x* = -b/2a. Konstanterne a og b kan aflæses ud fra AC's forskrift. Ved at beregne AC(x*) fås de gennemsnitlige (enheds)omkostninger.

Brug (39) i formelsamlingen til at bestemme ligningen for tagenten TC.


Svar #3
24. april 2022 af helpn

Hvad mener du med AC(x*)? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. april 2022 af Anders521

#3 Med AC(x*) menes funktionsværdien der giver den laveste gennemsnitlige omkostninger til en afsætning på x* - i opgaven anvendes notationen x0


Svar #5
24. april 2022 af helpn

Jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg finder de laveste gennemsnitlige OMKOSTNINGER. Ved at bestemme AC(x_0) finder jeg jo de laveste gennemsnitlige ENHEDSOMKOSTNINGER.


Svar #6
24. april 2022 af helpn

Er det så bare AC(x_0)*x?


Svar #7
24. april 2022 af helpn

Når jeg beregner tangentligningen for C med mit udregnede røringspunkt, så får jeg netop AC(x_0)*x


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. april 2022 af Anders521

#5

Jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg finder de laveste gennemsnitlige OMKOSTNINGER. Ved at bestemme AC(x_0) finder jeg jo de laveste gennemsnitlige ENHEDSOMKOSTNINGER.

Det antages at være et og samme ting. For at være sikker må definitionen på begge begreber kendes.


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. april 2022 af Anders521

#7

Når jeg beregner tangentligningen for C med mit udregnede røringspunkt, så får jeg netop AC(x_0)*x

Tangentligningen TC = C'(x0)·(x-x0) + C(x0)


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. april 2022 af thorleif1

#2

#0 Bestem den specifikke forskrift for AC ved at dividere x > 0 med C. Brug dernæst ligningen for symmetriaksen x* = -b/2a. Konstanterne a og b kan aflæses ud fra AC's forskrift. Ved at beregne AC(x*) fås de gennemsnitlige (enheds)omkostninger.

Brug (39) i formelsamlingen til at bestemme ligningen for tagenten TC.

Hej Anders,

Jeg sidder og arbejder med samme opgave, jeg har læst din forklaring i gennem mange gange, men kan stadig ikke knække koden. Kan du muligvis illustrere din forklaring eller skære det ud i pap. På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. april 2022 af Anders521

#10

I #1 ville vedkommende gerne bestemme ekstremum for funktionen AC.  Forskriften for AC skal dog først bestemmes. I følge opgaven haves AC = C(x)/x, hvor x ≥ 0. Dette er de gennemsnitlige (enheds)omkostninger. Så

                                        AC(x) = C(x)/x                                                                                                                                                                  = (0,0001x3 - 0,12x2 + 53x) /x                                                                                                                                = 0,0001x2 - 0,12x + 53.

Funktionen AC er altså et andengradspolynomium, hvis graf er en "glad parabel", idet a = 0,0001 > 0. Med sådanne polynomier vides at de netop har ét ekstremum, nemlig toppunktet. Ved brug af toppunktsformlen kan man beregnes det laveste gennemsnitlige (enheds)omkostninger AC(x*) ved at omsætte x* enheder (af bæredygtig shampoo). Her er x* 1.koordinaten til parablens toppunkt og kan bestemmes som x* = -b/2a.


Skriv et svar til: Hældning på tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.