Studievejledning

Muligheder for klage ved årskarakter?

19. maj 2022 af Gymnasie1

Hej, jeg har i går fået mine afsluttende årskarakterer i 3.g, og har fået en karakter i oldtidskundskab, som jeg er meget uening i. Har fået 10 i faget, selvom jeg havde forventet et 12-tal. Det første standpunkt fik jeg 10 pil op (mente jeg burde havde fået 12), og i andet standpunkt fik jeg 10 stort pil op (mente jeg burde havde fået 12 igen). Jeg mener selv, at jeg i forhold til de faglige mål har udtrykt, at jeg har opfyldt dem adskillige gange i undervisningen. Har jeg nogen muligheder i forhold til en klage, eller er det spild af tid med mundtlige fag, hvor jeg ikke har fået en eneste prøve i løbet af året? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2022 af 360 (Slettet)

Slettet

Svar #2
19. maj 2022 af Gymnasie1

#1
Ok hold da op ....get a life...spis en tudekiks

Virkelig brugbart svar…

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2022 af AngelOneOne

Hej,

Snak med din lærer om begrundelsen for karakteren, og hvorfor du mener den skal være anderledes. Ellers snak med studievejlederen omkring dine muligheder for at klage.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. maj 2022 af Anders521

#2 Om afsluttende standpunktskarakterer er det muligt at klage. Om du så får medhold afhænger vel af klagens indhold.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2022 af ringstedLC

Tillykke med din fine karakter.

Husk at spørge din lærer om du har forbedret dig betydeligt siden 2. standpunktskarakter. Der er to mulige svar:

- Nej, så er 10 tallet vel fortjent. Husk at årskarakteren er dit standpunkt ved årets afslutning, og at "10" med både en- og to pile op stadig "kun" er et 10-tal.

- Ja, så er der basis for en klage. Dels fordi karakteren ikke stemmer med din fremgang (fra 10) og fordi pilene ikke indgår i karakterskalaen.

"eller er det spild af tid?" 

Det er det måske el. måske ikke. Men det er en ret som du har til at få læst dit argument. Og så har du i det mindste investeret i at bevare den ret.

Og mon ikke rektor ville tage en snak med din lærer, hvis han/hun nu var den eneste lærer, der fik klager over sine karakterer.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2022 af propro

Nu er der jo ikke kæmpe forskel på 10 og 12 for at være ærlig. Hvis du har god grund til at klage, kan jeg ikke se, hvorfor du ikke skulle. Fik selv et par 10-taller, jeg synes kunne have været 12, men det er også lige meget. (Og omvendt ;) ). Hvis dit snit afhænger meget af det, kan jeg dog godt forstå, du overveje at klage. PS: #5 har ret i, at årskarakteren afspejler din indsats og dit bidrag den sidste del af gymnasietiden, og den står alene ift. 1. og 2. standpunkt. Så man kan sagtens gå fra f.eks. 12 til 4.


Svar #7
22. maj 2022 af Gymnasie1

Må være ærlig og sige, at det ikke gør den store forskel i sig selv på gennemsnittet for mig. Det er bare mere gået hen og blevet en principsag.

Svar #8
22. maj 2022 af Gymnasie1

Ville i desuden mene, at det ville være dumt at klage i to fag? Har to C-fag (old er det ene), hvor jeg virkelig mener jeg burde havde fået 12, men ville det sende et dårligt signal at klage i begge? Ved godt, at det virker som om, at jeg bare er et brokhoved, men har andre fag, hvor jeg har fået fx 7 og er fuldt forstående overfor karakteren. Men vil de direkte forkaste klagerne, hvis de ser, at jeg har klaget i to fag i stedet for kun et, da det måske er usandsynligt, at to lærere tager fejl?


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. maj 2022 af ringstedLC

Nej, for i princippet er det vel det samme om det er ét, to eller flere fag. Tag en snak med begge lærere.


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. maj 2022 af Anders521

#8 Hvad er dit argument for at du burde få en højere karakter?

vil de direkte forkaste klagerne, hvis de ser, at jeg har klaget i to fag i stedet for kun et, da det måske er usandsynligt, at to lærere tager fejl?

Om ledelsen forkaster eller ikke, afhænger det vel af klagens indhold. 


Svar #11
22. maj 2022 af Gymnasie1

Mit argument bygger vel på, at jeg har haft en høj faglighed (i følge de faglige mål), og har formået at vise den adskillige gange igennem undervisningen ved min stabile og høje indsats. Derudover er jeg kritisk overfor deres vurdering, da vi ikke har haft en prøve, hvor man reelt kan vise hvad man kan. I det ene fag efterspurgte jeg endda en prøve, så jeg kunne vise, at jeg fortjente et 12-tal.

Derudover så har jeg sammenlignet mine karakterer med klassekammerater (som jeg er mindst ligeså gode som), og de har fået 12-taller. Denne del ville så ikke indgå i klagen, da man ikke må argumentere på baggrund af andres karakterer.

Brugbart svar (0)

Svar #12
22. maj 2022 af Anders521

#11 Så skriv det i din klage.


Skriv et svar til: Muligheder for klage ved årskarakter?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.