Dansk

Dansk mundtlig eksamen - analyse af årets pressefoto 2014

04. juni 2022 af Flimk - Niveau: 9. klasse
Hejsa

Jeg står med et pressefoto og er lidt i tvivl om kompositionen. Jeg havde egentlig sagt at personerne + dyne var i forgrunden, sengen og bamserne i mellemgrunden og så væggen i baggrunden. Men jeg har også stødt på, at andre mener personerne er i mellemgrunden, hvilket jeg godt kan se, men det er jo typisk det vigtige i forgrunden. Jeg vil bare gerne høre, hvad I andre mener om det.
Vedhæftet bilag viser billedet.

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2022 af Stygotius

Det hedder  *"Jeg er stødt på".


Svar #2
04. juni 2022 af Flimk

Jamen, tak. Det var simpelthen også det, jeg havde brug for svar til! Det kunne være rart, hvis du i stedet havde svaret på mit oprindelige spørgsmål:/

Brugbart svar (1)

Svar #3
04. juni 2022 af Stygotius

Jeg ved det ikke, men kvinden i midten (moderen?)  har jo sin hånd på barnets øje (for at lukke det?), og dets læber er helt blå, og øjnene er lukkede, så mon ikke det er dødt?  Man kan nok ikke tale om nogen decideret for- og baggrund i dette billede. Der er nok tale om bamser og legetøj som nogen har haft med til sygesengen, og den besøgende pige har også blomster med til sygelejet. Jeg tror at der er tale om et dødsleje.


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. juni 2022 af kravlundis

Når man har med pressefotos at gøre, er det ikke altid der er tænkt over hver eneste detalje - eksempelvis at "det vigtigste er i forgrunden".
En pressefotograf kan nogle gange vente adskillige dage på det rigtige motiv. Når billedet endelig skal tages, har pressefotografen sjældent tid til eller "lov" til at bede motivet om at posere perfekt.
Det nævnte billede er - rigtigt nok - et billede af et dødsleje; pigen i sengen var født med et halvt hjerte.
Derfor ville det også have været noget upassende, hvis fotografen havde bedt de sørgende om at rykke lidt rundt så han kunne klikke det perfekte fotografi. Nogle gange er der også noget ægte og noget smukt i det uperfekte.

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2022 af kravlundis

Det skal tilføjes, at det selvfølgelig ikke forholder sig sådan at pressefotografen bare tager et billede uden at tænke over noget som helst. Der er naturligvis tænkt over komposition, indhold osv. Det er bare langt fra altid der er tænkt over ALT på folkeskolens analyseark.

Svar #6
05. juni 2022 af Flimk

Tusind tak for svar. Jeg kan godt se, hvad du mener. Hvis de nu eksempelvis spørger ind til det med vigtigheden ift. komposition, ville jeg helt klart komme ind på det, du sagde.

Jeg har i hvert fald en ide om nu, hvad jeg vil sige omkring lagene i billedet.

Tak!

Skriv et svar til: Dansk mundtlig eksamen - analyse af årets pressefoto 2014

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.