Kemi

Forskel mellem reaktionshastighed og aktiveringsenergi

06. juni 2022 af mrpenut - Niveau: B-niveau

Hej jeg håber i kan hjælpe med mig??

Jeg skal forklare forskellen mellem reaktionshastighed og aktiveringsenergi samt inddrage betydningen af reaktionshastigheden i industri og/eller i hverdagen. 

Tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

#0

Hej jeg håber i kan hjælpe med mig??

Jeg skal forklare forskellen mellem reaktionshastighed og aktiveringsenergi samt inddrage betydningen af reaktionshastigheden i industri og/eller i hverdagen. 

Tak på forhånd 

Hvad ved du selv om reaktionshastighed og aktiveringsenergi ?


Svar #2
06. juni 2022 af mrpenut

Hvis jeg husker rigtig er reaktionshastighed hvor hurtigt en reaktion forløber, men aktiveringsenergi forstår jeg ikke hvad er


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. juni 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

Aktiveringsenergien er den energi, der kræves for at sætte reaktionen i gang


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. juni 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

Reaktanter → Overgangstilstand → Produkter


Svar #5
06. juni 2022 af mrpenut

Så i overgangstilstanden er hvor aktiveringsenergien kommer i spil?


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2022 af ringstedLC

#5: Nej. Først når aktiveringsenergien tilføres de inaktive reaktanter starter overgangstilstanden, hvor de reagerer for tilsidst at ende som (slut)produkterne.

Eksempel: Som bekendt vil en usmurt cykelkæde (jern) efter en tid ruste fordi jernet går i forbindelse med luftens ilt. Men det sker bla. fordi temperaturen (energi) er så tilpas høj, at ilten er på gasform.

Hvis kæden og en klump frossen ilt ligger i en meget kold dybfryser, sker reaktionen ikke, da de to stoffer ikke "kan nå hinanden" (for lidt energi).


Skriv et svar til: Forskel mellem reaktionshastighed og aktiveringsenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.