Dansk

Hvorofr bruger man talesprog i tekster (essays)?

07. juni 2022 af Ida0000 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg er i gang med at analyser et essay, og kommer til at tænke på om dette er talesprog eller ej?

"Disse linier skrives – ingen skal sige, vi mangler selverkendelse – af en københavner.

Og – for nu at få hele synderegisteret med – ikke blot af en københavner, men en hundrede procents københavner. En der ikke blot er født i byen, men har levet der – eller i hvert fald haft sin officielle folkeregister-adresse der – hele sit liv”

I så fald at det er talesprog, hvorfor bruger forfatteren det så i dette essay??


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2022 af kravlundis

Hvis jeg fik en krone for hver gang nogen oprettede det samme indlæg om talesprog i 'En Københavner i Jylland', ville jeg have 2 kroner - hvilket ikke er meget, men det er sjovt, at det er sket to gange. 

Spøg til side, har du så selv nogen bud?


Svar #2
07. juni 2022 af Ida0000 (Slettet)

#1

Hvis jeg fik en krone for hver gang nogen oprettede det samme indlæg om talesprog i 'En Københavner i Jylland', ville jeg have 2 kroner - hvilket ikke er meget, men det er sjovt, at det er sket to gange. 

Spøg til side, har du så selv nogen bud?

Jeg har ingen ide om, hvorfor forfatteren vælger at bruge talesprog.....


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2022 af Stygotius

Det citerede er på ingen måde talesprog. Det er ganske normal prosa. Der er ingen talesprogsprægede udtryk eller stavemåder.der skal gentive udtalen, i det.


Skriv et svar til: Hvorofr bruger man talesprog i tekster (essays)?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.