Dansk

Side 2 - Klage over skriftlig dansk

Brugbart svar (0)

Svar #21
18. juni 2022 af Stygotius

Din værdighed burde forhindre dig i at skrive så klodset som du gør.

Ad #18

Du er tosproget      .... til lykke, du er meget heldig.

Når du er tosproget synes jeg at det er eget fint at du har forstået de sproglige finesser i dansk så godt som du trods alt har. Du skriver i hvert fald bedre end mange indfødte danskere.


Brugbart svar (0)

Svar #22
18. juni 2022 af TinkeTinke

Nå, av av? Det var da en lidt mærkelig kommentar #21, men du må da gerne uddybe:) 


Brugbart svar (0)

Svar #23
18. juni 2022 af Stygotius

Den første del af #21 refererer til #20

Den anden del refererer til #18 


Brugbart svar (0)

Svar #24
18. juni 2022 af TinkeTinke

Ja? Jeg skrev da også svar #20.. Jeg efterspurgte et svar på hvorfor det var 'klodset' skrevet ifh. til min værdighed. Måske et bedre ord i stedet for "værdighed" havde været "stolthed" eller "ego", men pointen er den samme. Hvad vigtigere er også hvad der egentlig står og ikke hvordan det er formuleret. Pointen er jo netop, at det for hele landet er gået rimelig skidt, selvom det godt nok virker som reglen frem for undtagelsen. 


Brugbart svar (0)

Svar #25
18. juni 2022 af Stygotius

Er måden det er formuleret  på, ikke vigtig ?   ....i et gymnasium !!

Du kan da godt få en begrundelse her:

"Altså jeg tror generelt set, at alle er blevet bedømt rimelig hårdt i år. Jeg (H)har i hvert fald hørt mange historier indtil videre om elever der altid får 12, og som nu får 4, 02 osv. Omkring halvdelen af vores årgang har fået 02, (samt er enkelte reelt set) og enkelte er oven i købet dumpet. Personligt syntes jeg det virker utrolig hårdt, også selvom 02 er bestået, og samtidig er det jo nogle af de (samme) dansklærere, der har givet høje (karaktere) karakterer på deres egne gymnasier, som også er censorer.

........................................................................

Ja? Jeg skrev da også svar #20 (Hvor gjorde du det?).. Jeg efterspurgte et svar på hvorfor det var 'klodset' skrevet (ifh.til) om min værdighed. Måske et bedre ord i stedet for "værdighed" havde været "stolthed" eller "ego", men pointen er den samme. (Hvad vigtigere er også) Hvad der også er vigtigere, er hvad der (egentlig) står, (og) ikke hvordan det er formuleret. Pointen er jo netop, at det for hele landet er gået rimelig skidt, selvom det godt nok (virker som), og det ser ud til at være reglen frem for undtagelsen.............................................

Jeg (V)ved at mange fra både min egen klasse og min parallelklasse(n) har i sinde at klage, da det (virker lidt) ser ud som en anomali at halvdelen knapt er bestået. 

Jeg (O)overvejer da også selv at klage, men pas, det (virker som) er vist en langsommelig proces, og jeg skal som sådan ikke bruge et højere snit. (Det er nu mere pga.) Min  klage skyldes hensynet til min egen værdighed." 


Brugbart svar (0)

Svar #26
18. juni 2022 af TinkeTinke

Det her må vist nok være den største omgang ordkløveri jeg er stødt på i lang tid... Tror lidt du misforstår forskellen mellem et indlæg til et spørgsmål på et forum og en faktisk opgave eller rapport skrevet "i et gymnasium !!". Eksempelvis udelader de fleste tit ord som "jeg", "min" og "og" samt vendinger såsom "virker som (om)" når de ikke skriver formelt, samt er nogle af dine rettelser altså også rimelig subjektive. Samtidig må jeg, som den forbryder jeg jo nu en gang er, indrømme at jeg ikke retter mine indlæg med den forventning at min dansklærer skal rette dem. 

Samtidig er det godt nok ironisk, at du bruger tid på at ordkløve mit indlæg, når du i dine sidste par indlæg både mangler enkelte bogstaver, sætter utroligt mange mærkelige mellemrum og generelt set formulerer dig på sådan en lidt aggressiv måde? At min "værdighed burde forhindre mig i at skrive så klodset som jeg gør" Ej, nu må du stoppe. Samtidig må jeg godt nok også sige, at der er mange vendinger og ord i dine indlæg jeg godt selv kunne sidde og bruge tid på at gøre "finere", men jeg er da ligeglad - jeg forstår jo godt hvad du mener.

Gør formuleringen af en besked en forskel? Ja, nogle gange, 100%. Men ændrede dine rettelser egentlig hvad essensen var i min besked? Næh. Gjorde de beskeden nemmere at forstå? Næh, i hvert fald gjorde det ingen mærkbar forskel. 

Men jeg håber da du fik en eller anden form for nydelse ud af at lege skrivebordskriger, for samtalen stopper her. God aften:) 


Brugbart svar (0)

Svar #27
18. juni 2022 af Stygotius

Tja, for nogle af os er det jo naturligt at skrive et rigtigt og godt dansk; det har intet at gøre med at skrive "formelt", og at udelade grundleddet i en sætning er rent SMS-slang.


Brugbart svar (1)

Svar #28
19. juni 2022 af sskoett

Hellooo (: Jeg har læst din opgave igennem og må gøre mig enig med din censor. Et 4-tal er en passende karakter for din opgave.

Jeg savner at du fletter din opgave sammen til længere stykker sammenhængende brødtekst, hvor du uddyber mere, reflekterer mere og gør det klart og tydeligt, hvorfor lige netop disse citater er relevante. Flere af dine citater hænger lidt planløst i enden af dine afsnit. Det er vigtigt at føre citater helt i mål ved at kommenterer på dem både før og efter, så de hverken indleder eller afslutter et afsnit. Ellers giver de sådan set ikke ret meget mening at have med i de fleste tilfælde.

Jeg kan se at du længere oppe har skrevet, at du jo faktisk har besvaret opgaven, og her er jeg ganske enig. Desværre er din besvarelse dog det jeg ville kalde en absolut minimumsbesvarelse. Du har kun gjort det, du er blevet bedt om, men så absolut heller ikke mere. Jeg savner at se at du aktivt selv tager del i opgaven: Du skal kunne bevise at du ved, hvad du ved. Det er ikke nok bare at lire Toulmins argumentationsmodel af og så call it a day. Her er du nødt til at bevise at du forstår hvad du gør og hvorfor du gør det.

Jeg tror godt jeg kan gætte, hvor dit diskussionsafsnit er, men det er ret sparsomt hvor meget diskussion der egentlig gør sig gældende. Det er lidt en ommer. Diskussionsafsnit er svære, så jeg kan godt forstå, hvis det har været tricky.

Jeg kan helt klart se potentiale, så der er klart noget at arbejde med og bygge videre på, hvis du skal læse videre på en uddannelse efter gymnasiet, hvor du skal skrive lignende opgaver (:

Desuden vil også lige tilføje at du ikke skal tage dig af de kommentarer længere oppe der angriber dit skriftsprog og hvad der nu ellers lige blev nævnt. Du får lige et hot take fra en universitetsstuderende, der læser nordisk sprog og litteratur (aka. en af dem der rent faktisk har noget at have det i, når de udtaler sig om grammatik og sprog)

når jeg skriver online ser mine sætninger tit sådan her ud fordi jeg simpelthen bare sparer tid og slipper for besværet ved at skrive store bogstaver og inkludere tegnsætning og heldigvis står budskabet i det jeg skriver faktisk mindst lige så tydeligt frem som hvis jeg havde skrevet det grammatisk korrekt fordi det primært kun er folk der bare knuselsker at finde noget at bore i eller nogen at hakke på der bemærker det så det skal du altså ikke tage dig af

Tror der er mange der ikke er klar over, at skriftsprog online faktisk ofte er nedskrevet talesprog og derfor også bærer præg af de sproglige vaner vi har, når vi bare taler med hinanden. Der kan sætninger være vanvittigt lange og vi indskyder en masse ligegyldige ekstra ord og undlader også mange. Så det der med et "rigtigt og korrekt dansk" er lidt en forældet gammeldags holdning at have. Vores sprog er i konstant udvikling og bærer præg af både tysk, fransk, græsk, latin og jeg kunne fortsætte længe endnu, så i virkeligheden kunne man jo måske spørge, om der i virkeligheden findes noget der hedder korrekt dansk, når sproget konstant udvikler sig og lader sig påvirke af andre sprog. Bare se på alt det engelsk vi er ved at adoptere i det danske sprog! 

Keep your head up - det skal nok gå alt sammen! Så vigtigt er det ene 4-tal heller ikke i det lange løb (: 


Brugbart svar (0)

Svar #29
19. juni 2022 af Justitia

Masseuniversitetet længe leve...


Brugbart svar (0)

Svar #30
19. juni 2022 af sskoett

Min kommentar hentydede til #25 her på side 2. Jeg beklager, hvis det kom til at lyde som om, at jeg invaliderede dine rettelser på side 1 i min kommentar - det gør jeg bestemt ikke! Kan se at det slet ikke er personen, der har oprettet indlægget, der bliver nævnt i #25, så jeg burde have skilt min kommentar i to for at undgå forvirring. Det beklager jeg (: 


Brugbart svar (0)

Svar #31
19. juni 2022 af Stygotius

Man møder  nu til dags desværre ikke sjældent en såkaldt "universtetsstuderende" som ikke er i stand til at formulere sig på sit eget sprog og undskylder det med at "meningen jo er det vigtigste". Det er vist heldigt at du ikke er medicinstuderende og siger ved en operation at det da er tanken der tæller. Det er patienten nok glad for. Du bryster dig af at du "læser nordisk sprog og litteratur" !!   Du skulle nok allerførst lære hvad det vil sige at være akademiker og ikke en seminarieelev. Du mener bl.,a. at  det at kende og bruge det rigtige og korrekte  er "lidt forældet og gammeldags", -og du vil undervise andre !!!    -O, sancta simplicitas.

Du anbefales stærkt hurtigst mulilgt at læse Søren Kierkegaards linjer "Om Hjælpekunst".

Det var en stor fejltagelse at man afskaffede filosofikum. Resultatet  ser  man nu med komiske Jean de Francer som dig. Dit åh, så kvikke danglish gør det bestemt  ikke bedre.

Du er dårligt selv i stand til at formulere  dig. Mon du ikke  skulle have valgt at bruge din ungdom på noget andet og mere jordnært end et teoretisk studium, som du tydeligvis ikke magter -navnlig ikke når du blot vil bruge det til pinligt pral og en barnlig og urealistisk selvovervurdering. 

Justitia har fuldstændig ret i sin ironiske kommentar i #29. Kvaliteten er blevet pinlig


Brugbart svar (1)

Svar #32
19. juni 2022 af kravlundis

Lad os prøve at holde os inden for det oprindelige indlægs rammer. Jeres indbyrdes diskussion må i tage et andet sted hen - evt. under et nyt indlæg i "Debat"-forummet. 

Hold dig til emnet. Opret en ny tråd og henvis til den hvis du har en kommentar, der ikke er relevant for emnet.


Brugbart svar (0)

Svar #33
19. juni 2022 af MandenMedMangeHatte

#29 Problemet med de mange uegnede universitetsstuderende fremkommer ved de oppustede gymnasiekarakterer, der ikke gengiver elevernes sande dygtighed. Problemet kan undgås ved at sænke antallet af uddelte topkarakterer, uden at det ændrer gymnasiets funktion i øvrigt.

Ændringen betinger et øget niveau blandt de universitetsstuderende, såfremt uddannelsernes adgangskvotient forbliver identiske som nu.


Brugbart svar (1)

Svar #34
20. juni 2022 af Stygotius

Jeg er helt enig i det der står i #33, og hvad endnu værre er, er at niveauet er lige så elendigt hos de såkaldte universitetsstuderende, der tror at et studium er et uforpligtende rejsekursus, og at folk der studerer seriøst er latterlige "nørder", som er "forældede og gammeldags". Desværre er visse universitetslærere ikke helt uden skyld i det.  Man undgår ikke de uegnede studerende ved at sænke kravene eller ved at uddele en  syndflod af 12-taller i gymnasiet, tværtimod. .....-men universitetet "skal jo være for alle". --Nå, skal det det ??


Svar #35
28. juni 2022 af Annettebianca

#34 Imagine at bruge sine dage på at fluekneppe grammatikken i andres kommentarer på studieportalen. What a life... Måske burde du få dig en anden hobby, eller måske endda tage guds gave i brug et andet sted.... 


Brugbart svar (0)

Svar #36
28. juni 2022 af Stygotius

Som sagt er det naturligt for nogle (men tydeligvis ikke for alle) at skrive sit eget sprog godt og rigtigt.

Rettelser er ment som en hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #37
12. juli 2022 af Rikke1864

At man plejer at få en højere karakter er på ingen måde et gyldigt belæg for hvorfor stilen skal gå til ombedømmelse. (Det gør den hvis rektor skønner du har ret i din klage). Du må gå grundigt til værks og med udgangspunkt i din besvarelse argumentere for at din karakter ikke er rimelig. Læg mærke til at klagen skal være indgivet senest 14 dage efter karakteren er givet og at du også kan risikere at få en lavere karakter. Det er svært at skrive på tid som man jo gør til en skriftlig eksamen, og gennemsnittet til den skriftlige eksamen i dansk ligger vist omkring 6? 


Brugbart svar (0)

Svar #38
13. juli 2022 af Peterdraisler

se link til Evaluering af skriftlig eksamen 2021. 2022 er endnu ikke kommet.

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf21/aug/210816-evaluering-af-skriftlig-eksamen-2021-dansk-a-htx-og-t-eux.pdf


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Klage over skriftlig dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.