Matematik

Vektorfunktioner og vinkler

16. juni 2022 af Emilie25sørensen - Niveau: A-niveau

Hej jeg skal op til eksamen og jeg har brug for hjælp.

I et af spørgsmålene til emnet parameterkurver og vektorer, står der at jeg skal komme ind på vinkler mellem hastigedsvektorer, og at jeg skal gøre rede for hvordan man generelt bestemmer vinkler mellem vektorer.

Jeg tænker at jeg skal bevise sætningen cos(v)=(va*vb)/(Lva*Lvb), men jeg er lidt i tvivl ift. det med hastighedsvektorer.

Til hvert punkt er der jo en hastighedsvektor, så hvis man har to punkter, dermed to hastighedsvektorer, så starter de to vektorer ikke i det samme punkt, så kan kan man bare bruge sætningen alligevel.

Og kan der være en specielt grund til at det lige præcis er i mellem hastighedsvektorer? tænkte på om det måske havde en betydning, den vinkel man finder, altså at den fortæller noget?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2022 af mathon

Du kan altid indsætte vektorrepræsentanter ud fra samme punkt.

En vektor er jo en mængde af ækvivalente, ensrettede, orienterede linjestykker.

Din formel ser ud til at være ment rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2022 af oppenede

En hastighedsvektor starter ikke noget bestemt sted. Hvis du vil visualisere den kan den placeres ud fra punktet hvor den gælder, men nogen gange kan det være mere hensigtmæssigt at tænke på dem som startende i (0, 0, 0).


Svar #3
17. juni 2022 af Emilie25sørensen

Okay tak :)


Skriv et svar til: Vektorfunktioner og vinkler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.