Matematik

Vektor

16. august 2022 af Sigurdsen - Niveau: B-niveau

I et koordinatsystem er to punkter givet ved

??(−1,6) og ??(7,4).

b) Bestem koordinatsættet til enhedsvektoren ??? parallel og ensrettet med Vektor ??B.

Er der nogen der kan hjælpe har virkelig svært ved det her spørgsmål

Ved jeg skal bruge formel (44) og (45), men jeg ved ikke hvordan jeg skal løse den


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2022 af mathon

Fjern spørgsmålstegnene og skriv den rigtige opgavetekst.


Svar #2
16. august 2022 af Sigurdsen

I et kordinatsystem er to punkter givet ved 

A(-1,6) og B(7,4)

b) Bestem kordinatsættet til enhedsvektoren e parallel og ensrettet med vektor AB

Undskyld for fejlen


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. august 2022 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll}&& \overrightarrow{AB}=\overrightarrow{OB}-\overrightarrow{OA}=\begin{pmatrix} 7\\4 \end{pmatrix}-\begin{pmatrix} -1\\6 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 8\\-2 \end{pmatrix}\\\\&&\left | \overrightarrow{AB} \right |=\sqrt{8^2+(-2)^2}= 2\sqrt{17}\\\\\textup{enhedsvektor}\\ \textup{ensrettet med }\overrightarrow{AB}\textup{:}&&\overrightarrow{e}= \frac{\overrightarrow{AB}}{\left | \overrightarrow{AB} \right |}=\begin{pmatrix} \frac{8}{2\sqrt{17}}\\ \frac{-2}{2\sqrt{17}} \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{4}{\sqrt{17}}\\ -\frac{1}{\sqrt{17}} \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{4\sqrt{17}}{17}\\ -\frac{\sqrt{17}}{17} \end{pmatrix} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. august 2022 af ringstedLC

#0: Bliv nu for hulan i din oprindelige tråd, bla. så vi ikke igen skal bede dig om en forståelig opgavetekst.


Skriv et svar til: Vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.