Fysik

fysik kinematik

17. august 2022 af sarania - Niveau: B-niveau

hej. jeg sidder med det her spørgsmå, og jeg tror ikke helt jeg forstår hvad jeg skal?

Opgave 6 En bus kører med 52 km/h. Den bremser pludselig med en acceleration på -2 m/s². Inde i bussen står en person på sit skateboard 6 m fra forruden. Da bussen begynder at bremse, ruller skateboardet fremad. Personen når hverken at bremse eller at gribe fat i noget.

a) Hvilken acceleration får personen på skateboardet i forhold til bussen, når bussen begynder at bremse? (Der ses bort fra evt. gnidningsmodstand)

b) Beregn, hvilken hastighed personen rammer forruden med.

c) Hvor langt kører bussen, inden den står stille? d) Hvor lang tid tager bussens opbremsning


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2022 af mathon

             \small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\&& a_{\textup{person}}=2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}}\\\\\textbf{b)}\\&& v_{\textup{person}}=\sqrt{2\cdot a\cdot s}=\sqrt{2\cdot \left ( 2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}\cdot \left ( 6\;\mathrm{m} \right )} \right )}=4.90\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\\\\textbf{c)}\\&&s_{\textup{bus}}=\frac{{v_{\textup{bus}}}^2}{2\cdot a}=\frac{\left (14.44\;\mathrm{\frac{m}{s}} \right )^2}{2\cdot \left ( 2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}} \right )}=3.61\;\mathrm{m}\\\\\textbf{d)}\\&&t=\frac{v-v_0}{a}=\frac{0-\left ( 14.44 \;\mathrm{\frac{m}{s}}\right )}{-2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}}}=7.22\;\mathrm{s} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. august 2022 af mathon

korrektion:

           \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\&& a_{\textup{person}}=2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}}\\\\\textbf{b)}\\&& v_{\textup{person}}=\sqrt{2\cdot a\cdot s}=\sqrt{2\cdot \left ( 2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}\cdot \left ( 6\;\mathrm{m} \right )} \right )}=4.90\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\\\\textbf{c)}\\&&s_{\textup{bus}}=\frac{{v_{\textup{bus}}}^2}{2\cdot a}=\frac{\left (14.44\;\mathrm{\frac{m}{s}} \right )^2}{2\cdot \left ( 2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}} \right )}=52.13\;\mathrm{m}\\\\\textbf{d)}\\&&t=\frac{v-v_0}{a}=\frac{0-\left ( 14.44 \;\mathrm{\frac{m}{s}}\right )}{-2\;\mathrm{\frac{m}{s^2}}}=7.22\;\mathrm{s} \end{array}


Svar #3
17. august 2022 af sarania

#2, mange tak for din hjælp. Men vil du måske ikke, foklarer mig hvilke formler du har brugt ,og hvordan du gjorde. Tak på forhånd:)


Svar #4
17. august 2022 af sarania

hvordan er du kommet frem til svaret på a) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. august 2022 af OliverHviid

I a'eren får du at vide at bussen bremser med -2 m/s2 Personen der står inde i bussen (uden friktion) må så accelerere med 2 m/s2 i modsat retning (dvs. fremad)

Til b'eren bruges der at arbejdet er lig den kinetiske energi

Til c'eren bruges vf2= v02+2ad

Til d'eren bruges v=at+v0


Svar #6
17. august 2022 af sarania

#5 mange tak for hjælpen:)


Brugbart svar (1)

Svar #7
17. august 2022 af OliverHviid

Selv tak


Skriv et svar til: fysik kinematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.