Fysik

fysik

31. august 2022 af larasen - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder og tænker på den her opgave, men jeg tror ikke helt jeg forstår hvordan man skal gøre. Nogen kan måske hjælpe her. Mange tak:)

En fysikelev der vil vise sin lillebror det seje lasertrick med diffraktionsmønstre mangler et optisk gitter og tænker at de to kanter på hver side af et hår må kunne sprede lyset og dermed må kunne gøre det ud for en dobbeltspalte. Til sin glæde ser eleven det viste mønster efter at have tapet et hår på tværs af laserpointeren.

Der er her tale om n’te-ordens skygger og ikke som med gitteret prikker, men gitterligningen dur alligevel. Det går op for eleven at det er muligt at beregne hårets diameter på denne baggrund. Hvis der er 1,56 m fra håret til væggen og 5,2 cm mellem de 2 skygger tættest på prikken i midten og laseren er en 532 nm grøn laser, hvad er så diameteren af håret?


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. august 2022 af mathon

Tættest på midterprikken vil sige af første orden
så du har:
                         \small \begin{array}{lllllll} d\cdot \sin\left ( \theta _1 \right )=1\cdot \lambda\\\\ d\cdot \frac{x_1}{\sqrt{L^2+{x_1}^2}}= \lambda\\\\ d=\frac{\lambda\cdot \sqrt{L^2+{x_1}^2}}{x_1}\\\\ d=\left (532\;\mathrm{nm} \right )\cdot \frac{\sqrt{\left (1.56\;\mathrm{m} \right )^2+{(0.026\;\mathrm{m})}^2}}{0.026\;\mathrm{m}}=31924\;\mathrm{nm} =0.032\;\mathrm{mm} \end{array}


Svar #2
31. august 2022 af larasen

mange tak


Skriv et svar til: fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.