Matematik

9. klasses aflevering

27. september 2022 af HJÆLPA - Niveau: 9. klasse

Nogen der kan hjælpe mig med disse opgaver det er noget af det sidste af min aflevering ville være meget taknemlig hvis nogle gad at lave/hjælpe mig med dem.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2022 af Moderatoren

Ingen vil lave det for dig. Det er snyd. 

Hvis du skal have hjælp, så skal du skrive, hvad du har problemer med. Ellers kan man jo ikke hjælpe dig. Start med opgave 5.1.


Svar #2
27. september 2022 af HJÆLPA

okay kan du hjælpe mig med nogen af dem?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2022 af Moderatoren

Start med opgave 5.1. Hvad er dit problem med opgaven? Har du et it-værktøj?


Svar #4
27. september 2022 af HJÆLPA

Mit problem er generelt bare jeg ikke forstår det. Hvad mener du med it-værktøj?


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. september 2022 af Moderatoren

Der står, at du kan bruge et it-værktøj til opgave 5.1. Du kan spørge din lærer, hvilket it-værktøj I bruger.

Kan du prøve at beskrive, hvad du ikke forstår? 


Svar #6
27. september 2022 af HJÆLPA

jeg forstår ikke hvordan jeg skal gøre sådan forholdet passer mellem længemålende og jeg har geogebra. Må ikke spørger min lærer til denne aflevering.


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. september 2022 af MentorMath

#6 

Hej, 

I opg. 5.1 kan vi ud fra figuren se, at de to trekanter BCD og BAE er ensvinklede. Vi kan nu tegne figuren så forholdet passer. Ensvinklet betyder, at den ene trekant er en skalering af den anden. I dette tilfælde er linjestykket CB 4 m. langt mens linjestykket BA er 20 m. langt. 4*x = 20 ⇔ x = 5. Vi ved derfor at den anden ketete i den store trekant må være 5 gange så lang som den tilsvarende katete i den lille trekant. 

Opg. 5.2. De er ligedannede (ensvinklede) fordi de to trekanter, deler de samme vinkler.

Opg. 5.3. Da trekanterne er ensvinklede, må afstanden AE være 5 gange så lang, som afstanden CD. Dvs. AE = 5*CD = 5*12 = 60. Altså er der 60 meter, fra punkt A på stranden til punkt E på øen. 

Opg. 5.4. Her skal du tænke trigonometri :) Tangens til en vinkel er defineret som forholdet mellem modstående katete og hosliggende katete til vinklen, dvs. tangens(vinkel) = modstående / hosliggende. Skal vi beregne sidelængden udspændt af A og E vh.a. tangens kunne man tage tangens til vinkel E.

Dvs. tan(E) = modstående / hosliggende = 20 / hosliggende ⇔ hosliggende = 20 / tan(E) =... 

Håber det gav mening..?:)


Brugbart svar (1)

Svar #8
27. september 2022 af Soeffi


Svar #9
27. september 2022 af HJÆLPA

Tusind tak! 

MentorMath!


Svar #10
27. september 2022 af HJÆLPA

Hvorfor er de ligedannet i 5.2?


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. september 2022 af MentorMath

#10

Hej, de er ligedannede, fordi de deler de samme vinkler. Vi ved, at de to trekanter deler de samme vinkler, da linjestykkerne AE og CD står ortogonalt (vinkelret) på linjen udspændt af CA.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. september 2022 af MentorMath

#9

Selv tak


Skriv et svar til: 9. klasses aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.