Kemi

Stereoselektiv syntese

14. oktober 2022 af Jesskl - Niveau: A-niveau

Jeg har problemer med underopgave b og c. Især c) kan jeg ikke få til at give mening. Håber der er nogen som kan hjælpe mig med at forstå dem :)

Ved den traditionelle syntese indeholder produktblandingen fire forskellig stereoisomeere former af C og D. 
b) Gør rede for, at der findes fire stereoisomere former af C. 


c) Forklar, hvilket af de tre enzymer der giver den hurtigeste reaktion. Marker de intermolekylære bindinger, herunder hyfrofobe vekselvirkninger mellem reaktanter og de tre enzymer. 

*Resten af opgaven er vedhæftet

Vedhæftet fil: Blækkemi3_2022.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2022 af Heptan

b) Find chirale centre. Det er carbonatomer bundet til 4 forskellige grupper. Husk at H'erne ikke er tegnet på strukturerne, så man skal selv gennemskue om C er bundet til H'er. Der er et C i hvert "knæk".


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. oktober 2022 af Heptan

c) Lær om intermolekylære bindinger:

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/nedbrydning-af-plastik/intermolekylaere-bindinger/

Polær og polær binder; upolær og upolær binder.

I Enzym 1 ses at alkylkæden til venstre (upolær) binder til H-N (polær) hvilket er skidt. Til gengæld binder C=C (upolær) til aromat (upolær) hvilket er godt.

Tjek de andre enzymer også, og brug begreberne (hvis relevant) ionbindinger, hydrogenbindinger og hydrofobe vekselvirkninger.


Svar #3
16. oktober 2022 af Jesskl

Okay super. Mange tak :)


Skriv et svar til: Stereoselektiv syntese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.