Matematik

Hvordan regner man efter færdighedsregning?

07. november 2022 af 2plus2er7 - Niveau: 9. klasse

Hej Hvordan regner man efter i færdighedsregning, bliver tit færdig før tid når vi har prøve i færdighedsregning, om min lærer siger jeg skal regne efter. Hvordan regner man efter? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. november 2022 af MentorMath

Hej. Jeg tror det er forskelligt fra person til person, hvordan man vælger at bruge tiden, når der er tid til overs. Ved at regne efter behøver man ikke regne det hele efter igen(afhænger også af, i hvor god tid man er blevet færdig). I stedet ville jeg kigge sættet igennem og fokusere på fortegnsfejl og lignene småfejl som kan gøre at resultatet er forkert. Man kan også kigge resultaterne igennem for, om de ser realistiske ud. Hvis man har fået et resultat der ikke virker realistisk er der typisk en fejl. Ikke nøvendigvis en stor fejl, men en fejl der alligevel tæller med i det samlede resultat af prøven idet der ikke er udregninger med i besvarelsen. 

I det hele drejer færdighedsregning sig om, at man bliver testet i sine matematiske færdigheder. Så at du er før færdig med alle besvarelserne i prøverne før tid, viser at du har godt styr på håndværket. Man behøver ikke nødvendigvis bruge alt tiden for at klare sig godt jo :) 


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. november 2022 af StoreNord

Hvis man har ganget tal sammen manuael, kan men lave ni-prøve. https://denstoredanske.lex.dk/nipr%C3%B8ven

Hvis man har fundet a og b til en lineær funktion, kan man teste funktionen med nogle x-værdier og få de rigtige y-værdier.
Hvis man har subtraheret, kan man lægge facit sammen med man tra, og se om man får det første tal.


Svar #3
07. november 2022 af 2plus2er7

Tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2022 af ringstedLC

#0: Hvis du ikke tjekker din løsning af en ligning inden du går videre til næste opgave, så kan du bruge den overskydende tid på det.

Det gøres ved at at indsætte løsningen i den oprindelige ligning og se at der står det samme på hver side af lighedstegnet.


Skriv et svar til: Hvordan regner man efter færdighedsregning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.