Matematik

Matematikopgave om diagonal

18. november 2022 af Jules702 - Niveau: 8. klasse

Jeg skal hjælpe min lillebror med en matematikopgave, han har fået for, men jeg må indrømme, at noget af det ligger lidt langt væk. Jeg har vedhæftet opgaven. Jeg forstår opgave 3.1, så denne behøver jeg ikke hjælp til.

Lige nu har jeg mest brug for at vide, hvordan opgave 3.2 skal løses. Jeg kunne forestille mig, at jeg kan bruge informationen fra den opgave til at løse de andre? 

Hvordan udregner jeg en diagonal ud fra de oplysninger, jeg er givet? Kan det passe, at jeg skal bruge noget pythagoras til det? 

Svarene er udelukkende til mig, da jeg skal vejlede min lillebror. Han får derfor ikke svarene at se :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. november 2022 af peter lind

I en rektangel kan diagonalens ved brug af pytagoras c2 = a2+b2 hvor c er diagolens længde, a og b siderne i rektanglen. siderne i papiret, kan du finde ud fra beskrivelsen


Svar #3
18. november 2022 af Jules702

Det har jeg nok brug for at få forklaret lidt dybere. Jeg har forsøgt mig med Pythagoras og mange forskellige kombinationer af tal, men jeg får det aldrig til 26. Jeg tænker også, at højden skal inddrages på en måde, da gavepapiret, som skal have en diagonal på 26, skal nå hele vejen rundt om æsken.

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. november 2022 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. november 2022 af SuneChr

3.2
Vi behøver ikke at tilkalde den gode Pythagoras.
Læg æsken i midten af det udfoldede papir, hvor æsken er drejet 45º i forhold hertil.
Æskens halve længde plus dens højde er 5 + 3 = 8 , som er lig med diagonalstykket
fra hjørnet af papiret vinkelret ind til æskens nederste side.
Papirets længde kan vi godt beregne,  13√2 , men er ikke her nødvendig at kende. 


Svar #6
18. november 2022 af Jules702

Er det en normalt kendt regel, at diagonalstykket svarer til den halve længde plus højden?

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. november 2022 af SuneChr

Ja, for et kvadrat beliggende, som her beskrevet, i et større kvadrat og med en homogen højde,
vil det generelt forholde sig sådan.


Svar #8
18. november 2022 af Jules702

Nå, det har jeg aldrig hørt om før. Tak for det.
Tror dog stadig ikke helt, jeg forstår din forklaring. Hvad skal jeg bruge resultatet 8 til? Igen, hele diagonalen skal være 26 cm, så for mig set kan det vel ikke passe, at der kun er 8 cm fra papirets hjørne til æskens nederste ende

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. november 2022 af Eksperimentalfysikeren

Papirets diagonal starter midt på den øverste side og går næreste vej til en kant. Det er halvdelen af sidelængden Derfra gå den ned. Det er højden af æsken. Under æsken går papirets diagonal tværs over. Det giver æaskens sidelængde. Op på den anden side giver højden en gang til og til sidst ind til midten, hvor den startede, hvilket igen er halvdelen af sidelængden. Ialt 2 højder + 2 sidelængder.


Skriv et svar til: Matematikopgave om diagonal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.