Fysik

Isoler ubekendte i formler

22. november 2022 af AmandaST - Niveau: B-niveau
Hej. Jeg har vist brug for en lille forklaring, hvis nogen kan hjælpe. I formlen c = C/m, så hvis jeg skal isolere C, så står der i min bog, at den kommer til at hedde C = c*m. Men i en anden opgave, der står der, at i formlen v = delta-s/delta-t den skal laves om til dette: delta-t = delta-s/v. Hvorfor skal man ikke isolere på samme måde, og er der en regel hvorpå jeg kan huske, hvornår jeg skal gøre hvad?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2022 af MentorMath

Hej.

I den øverste formel er den størrelse du isolerer et tal i tælleren, mens du i den nederste formel isolere et tal i nævneren :)


Svar #2
22. november 2022 af AmandaST

Så det er det, der gør hele forskellen for, hvornår jeg skal gøre hvad?

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. november 2022 af MentorMath

I første tilfælde isolerer vi C ved at gange med m på begge sider af lighedstegnet, dvs.

c = C/m ⇔

c•m = (C/m)•m ⇔ 

c•m = C ⇔ 

C = c•m

I det andet tilfælde ønsker vi at finde et udtryk for tiden, der står i nævneren. Her ganger vi blot med tiden på begge sider af lighedstegnet i ligningen, og derefter dividerer med hastigheden på begge sider.

v = Δs/Δt ⇔

v•Δt = Δs ⇔ 

Δt = Δs/v


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. november 2022 af MentorMath

#2 

Ja:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2022 af ringstedLC

#0:

\begin{align*} a &= \frac{b}{c}\quad\Leftrightarrow\quad a\cdot c=b\quad\Leftrightarrow\quad c=\frac{b}{a} \end{align*}


Skriv et svar til: Isoler ubekendte i formler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.