Kemi

Beregning af stofmængde

23. november 2022 af lestroben - Niveau: C-niveau

Hej alle!
Jeg har et spørgsmål til stofmængde og mol ... Jeg har lige en opgave, hvor jeg skal finde ud af "hvor stor en stofmængde er ...", følgt af flere forskellige mængder (bare som eksempel, er den første "1,204*10^24 sølvatomer".

Jeg har godt kommet til at forstå, at man simpelthen skal dividere det her antal med vægten af et mol, ligesom på følgende måde: (1,204*1024)/(6,02*1023)= 2 mol. Men det jeg ikke rigtig forstår, er HVORFOR man gør det på en sådan en måde, og hvad teorin bag det er.

Er det stofmængden vi beregner? Det ville jo være logisk, fordi vi får et svar mol, det vil sige stofmængden. Er det så altså dens formel vi bruger her? (n=m/M)? Det giver jo heller ikke fuld mening, fordi vi ikke -- i vores beregning -- bruger enhederne g for massen og g/mol for molarmassen.

Som I godt kan se, er jeg meget usikker over det hele ... Hvis der er nogen venlig sjæl, som har lidt tid til overs, må I meget gerne droppe et lille hjælpebesked :)

Mange tak, og god dag til jer! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. november 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll}& \textbf{1 mol indeholder altid }6.02\cdot 10^{23}\textup{ enkeltdele}\qquad \left (\textup{Avogadros konstant} \right )\\\\ \textup{dvs}&\textup{du har st\o rrelsen }6.02\cdot 10^{23}\;\mathrm{mol^{-1}}\textup{ til at beregne antal mol med.}\\\\\\\\ \textbf{eks.:}\\&\textup{Hvor stor en stofm\ae ngde er }1.204\cdot 10^{24}\textup{ Ag-atomer.}\\\\&n=\frac{1.204\cdot 10^{24}}{6.02\cdot 10^{23}\;\mathrm{mol^{-1}}}=2\;\mathrm{mol}\qquad \left (\textup{har \textbf{intet} med molmasse at g\o re} \right ) \end{array} 


Skriv et svar til: Beregning af stofmængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.