Biologi

Hvis man er pencillinrestistent kan man så tåle pencillin eller ikke?

25. november 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Jeg sidder midt i en opgave og blevet i tvivl om man kan tåle pencillin hvis man er pencillinresistent. Håber nogle kan hjælpe

Hvis man er pencillinrestistent kan man så tåle pencillin eller ikke? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2022 af Christianfslag

Penicillin resistens referer til resistens hos en given bakterie overfor penicillin. Dette betyder i effekt, at behandling med penicillin ikke vil have den ønskede virkning overfor bakteriet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. november 2022 af SuneChr

Mener du overfølsom/allergisk overfor penicillin?
Her kan penicillin godt have en effekt overfor en specifik bakteriestamme, men individet kan
få følgevirkninger, som kan være livstruende.
Er man overfølsom overfor et lægemiddel, vil der i patientjournalen stå CAVE, dvs. "vær opmærksom på !".


Svar #3
26. november 2022 af Lara45

Okay mange tak for svar #1 og #2. Men jeg har stadig svært ved at forstå det fx. Jeg har vedhæftet en opgave, som driller mig lidt... 
 

Sidste sætning forstår jeg ikke: I tilfælde af pencilinase produktion, nedbrydes penicillinen, der er diffunderet ind i ageren og S. Lutea (en bakterie) vokser tæt på tabletten og der dannes et kløverbladsmønster.

Forstår I ud fra denne sætning at S. Lutea bakterien er følsom for pencilin?


Skriv et svar til: Hvis man er pencillinrestistent kan man så tåle pencillin eller ikke?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.