Dansk

Udvide ordforråd

09. januar 2023 af louie26000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hvad er teknikken bag læring af nye ord? Er det med at læse enkelte ord med forståelse af ordet, eller læse det enkelte ord og forme sætninger med det? Har virkelig dårlig hukommelse (private årsager), så er lidt skeptisk med at jeg glemmer betydningen af ordene, eller ... ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare den følelse jeg har. 

Kom gerne med andre tips til hvordan jeg kan snakke mere finurligt i hverdagen.

EKSTRA. - Hvilket genre er bedst til udvidelsen af ordforrådet? mit niveau er på en afsluttet 3.ger...?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2023 af OliverHviid

Hvordan man bedst lærer nye ord er lidt af en individuel sag. Det med at skrive sætninger og forme sætninger plejer at være en meget god måde at få det ind i langtidshukommelsen på. Du kunne også prøve at skrive ordene ned, og så gå tilbage og kigge på dem efter lidt tid for at se om du stadig kan huske dem. Hvis du ser dem nok gange, vil du nok kunne huske dem til sidst. Der er også et program der hedder "Anki" som du kunne prøve. Kort sagt så er ideen med programmet at du skriver de ting ned du vil huske (i det her tilfælde ord), og så bliver du testet på om du faktisk kan huske ordene. De ord du har svært ved at huske vil så blive vist mere end de ord du godt kan huske. Jeg kan huske at jeg brugte programmet i tysk tilbage i gymnasiet for at forbedre mit ordforråd, og det virkede rimelig godt efter min mening. Desuden er det også gratis.


Skriv et svar til: Udvide ordforråd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.