Matematik

Kompliceret spørgsmål til brydning af Enigma.

18. februar 2023 af Hartvig123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Der er en koblingstavle med 26 bogstaver (det tyske alfabet), hvor 3 ledninger forbinder 3 par bogstaver. Det opgives at ledningerne ikke må forbinde to bogstaver, der efterfølger hinanden i alfabetet. Alfabetet opfattes som cyklisk altså: XYZABC.

Hvor mange kombinationer er der med disse parametre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2023 af ringstedLC

A kan forbindes til 26-1-1 bogstaver. Det kan de andre bogstaver også.

Svar #2
18. februar 2023 af Hartvig123 (Slettet)

Det forstår jeg godt, men hvor mange måder kan de 3 bogstav par kombineres?

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. februar 2023 af ringstedLC

#1 rettelse:

A kan forbindes til 26-1 bogstaver (A kan forbindes til A). Det kan de andre også.

#2: Der er 26 bogstaver, der hver kan forbindes på 25 måder. Repetér emnet kombinatorik!

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. februar 2023 af AMelev

Hvis jeg har forstået det rigtig (men det er det bestemt ikke sikkert, jeg har), så er der tale om én tavle med de 26 bogstaver, og der må ikke gå ledninger fra/til nabobogstaver, og et bogstav kan ikke forbindes til sig selv, så når en ledning er sat i ved et bogstaver, er der 3 færre bogstaver, den kan forbindes til.

1. Ledning kan gå fra 26 til 23, 
Der er således 26*23 = 598 valg for 1. ledning, men da fra/til er ligegyldig, så der fx ikke er forskel på fx A-I og I-A, så er der reelt kun 299 forskellige placeringer af første ledning.

Jeg er tvivl om, hvad dette betyde: "Det opgives at ledningerne ikke må forbinde to bogstaver, der efterfølger hinanden i alfabetet". Må den næste ledning godt gå fra/til et nabobogstav til et af de to, der er forbundet med første ledning, eller er de også blacklistet af ledning nr. 2?
Altså hvis ledning nr 1 var A-I, kan nr. 2 så fx være B-D eller B-J?
Hvis det sidste er tilfældet, er der ved ledning nr. 2: 25*22*½ = 275 muligheder.
Tilsvarende vil der ved ledning nr. 3 være 24*21*½ = 252 muligheder

Men så skal man også tage højde for, at de samme bogstavpar kan forekomme ved forskellige ledningskombinationer. Fx kan A-I, B-J og C-K komme frem ved A-I B-J C-K, A-I C-K B-J, B-J C-K A-I,  eller ....
Da de 3 par kan forekomme i 3! forskellige rækkefølger, skal produktet af de enkelte ledningsmuligheder divideres med 3!.

Skriv et svar til: Kompliceret spørgsmål til brydning af Enigma.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.