Studievalg og videregående studie

Elevplads og fjernstudie samtidig.

18. februar 2023 af Nørrenord

Goddag studieportalen.

Jeg er p.t i gang med en elektrikeruddannelse, hvor jeg har en læreplads og dermed er påbegyndt min læretid. Jeg synes dog at der mangler noget i min hverdag, da jeg kun arbejder fuldtid (37 timer) i øjeblikket. Jeg har tidligere været vant til væsentligt mere.
Derfor grubler jeg over hvad jeg skal bruge mine aftener og weekender på, og har der overvejet et fjernstudie, som vil være en videregående uddannelse. 
Jeg er klar over at man ikke kan være tilmeldt 2 videregående uddannelser samtidigt, sådan rent teknisk i deres systemer. Men spørgsmålet er, om det samme gør sig gældende med en elevplads (som vel ligger under børne og unervisningsministeriet) og en videregående uddannelse (som vel ligger under uddannelses og forskningsministeriet). 
Jeg har søgt op og ned, og kan intet finde. Er der nogen der ved noget?

På forhånd tak for svar.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2023 af ToshClausen

Hej,

Som jeg forstår det, er du i gang med en elektrikeruddannelse og er i læretiden din. Du føler dog, at der mangler noget i din hverdag, da du kun arbejder fuldtid i øjeblikket, og du har tidligere været vant til mere aktivitet. Du overvejer derfor at tage en fjernuddannelse som en videregående uddannelse for at fylde dine aftener og weekender. Du er klar over, at man teknisk set ikke kan være tilmeldt to videregående uddannelser samtidigt, men du spekulerer på, om det samme gælder for en elevplads (som er under Børne- og Undervisningsministeriet) og en videregående uddannelse (som er under Uddannelses- og Forskningsministeriet). Du har søgt efter information, men har ikke fundet noget. Er der nogen, der ved noget?

Desværre kan jeg ikke give dig et præcist svar på dit spørgsmål, da det kan afhænge af de specifikke regler og retningslinjer i dit land og det uddannelsessystem, du er en del af. Det bedste, du kan gøre, er at kontakte de relevante myndigheder eller uddannelsesinstitutioner for at få en præcis afklaring.

Du kan forsøge at kontakte både Børne- og Undervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet for at få vejledning. De vil kunne give dig de mest opdaterede og præcise oplysninger omkring reglerne vedrørende at være tilmeldt en elevplads og en videregående uddannelse samtidigt.

Held og lykke med din elektrikeruddannelse og dine fremtidige studieplaner!


Skriv et svar til: Elevplads og fjernstudie samtidig.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.