Matematik

Hvordan finder den hemmelige nøgle d?

19. marts 2023 af lkjlkjlkj - Niveau: A-niveau

Hej jeg er igang med at skrive en opgave i rsa kryptering. Jeg har styr på det meste, men jeg kan ikke forstå hvordan man finder d, til generering af den private nøgle. Jeg sidder fx men nogle valgte primtal, q=43,q=47 og e= 11. Jeg ved at man skal bruge euklids modificerede algoritme, men jeg kan ikke finde ud af det dsv. jeg kan ikke få det til at gå op, er der nogle der kan vise mig hvordan man gør det ved at køre igennem eksemplet? 


Svar #1
19. marts 2023 af lkjlkjlkj

Dette er til nøglegenerering af I rsa-kryptering. Jeg glemte at nævne dette


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. marts 2023 af Anders521

#1 Ville det ikke være bedre, hvis du havde et mere simpelt eksempel? Prøv at se denne video


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. marts 2023 af peter lind

Du skal have 2 forskellige primtal p og q

så skal du finde 2 tal e og d således at ed  ≡ (p-1)*(q-1) mod n

e skal være et eller andet ulige tal og ikke nødvendigvis et primtal.

du gætter  på et eller andet tal for e

Du kører så euklids algoritme med et vilkårligt tal e og (p-1)(q-1)+1  = d

Den leverer så det største fælles mål for e og (p-1)(q-1)+1 = d
Hvis dette er forskellig fra 1 kan e ikke bruges og du må forsøge med et nyt e

Hvis det er 1 altså de to tal er primiske leverer et tal d således at

e*d = r*e + s*d  = 1

altså d er invers til e modulo n


Svar #4
19. marts 2023 af lkjlkjlkj

Jeg har kiggen denne video, det virker bare lidt for simpelt, for at finde d, i dette eksempel kan man godt gætte sig frem til hvad d er, men hvis jeg fx skal finde d*11(mod 1932)=1, bliver det lidt kompliceret. Jeg ville bare gerne forstå hvordan man finder d. Jeg kan nemlig ikke forstå det på nogen måde. jeg forstår alt op til det punkt. Ville de være muligt at du kunne vise mig det med et eksmpel, eventuelt q=43, q=47 og e=11. Og hvad skal jeg generelt have styr på for at kunne forstå dette materiale? :)


Svar #5
19. marts 2023 af lkjlkjlkj

Jeg har prøvet at lave nogle eksempler, hvor mindre primtal bliver brugt, og der kan jeg få det til at virke. Men når jeg prøver med nogle større som fx 43 og 47, kan jeg ikke få det til at passe.


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. marts 2023 af peter lind

undskyld fejl i den sidste ligning i #4

tal = r*e + s*d = 1

Det  betyder at r og e er hinandens inverse modulo d


Skriv et svar til: Hvordan finder den hemmelige nøgle d?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.