Matematik

Forklarelse af Uendelige rækker og Taylorpolynomiet

24. marts 2023 af Marcuus - Niveau: B-niveau

Hej, i min SRO skal jeg redegøre for uendelige rækker, og ligge specielt meget vægt på taylorpolynomiet.

Problemet er bare, vi har samlet set haft 45 minutters undervisningstid om det emne, og alle kilder jeg kan finde, er universitets niveau. Så jeg har virkelig brug for en, der kan forklare det på mere basalt niveau.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2023 af peter lind

Du kan ikke forvendte at vi skal skrive en hel bog om det. Se dog først og fremmest i det du nu har og stil spørgsmål ud fra det.

Det er ikke på universitetsnivau

se https://da.wikipedia.org/wiki/Taylorpolynomium


Svar #2
24. marts 2023 af Marcuus

#1
Du kan ikke forvendte at vi skal skrive en hel bog om det. Se dog først og fremmest i det du nu har og stil spørgsmål ud fra det.

Forventer ikke en hel bog, mente bare om en ville hjælpe med, at forklare begrebet uendelige talrækker

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2023 af peter lind

Det gør du måske ikke, men det er et voldsomt emne, så stadig: se på hvad du har og stil spørgsmål ud fra det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. marts 2023 af jl9

#2 Det her er et eksempel på en talrække:

1+2+3+4+5

Man kan også skrive rækken som:

\sum _{n=1}^{5}n

Hvis talrækken fortsatte "uendeligt" og man blev ved med at plusse det næste tal ville det være en uendelig række:

\sum _{n=1}^{{\color{Red} \infty}}n

Dette eksempel på en uendelig talrække giver ikke en brugbar sum, da tallet bliver ved med at vokse "i uendlighed". Man siger at rækken divergerer.

Nogle uendelige rækker derimod konvergerer, dvs. at de går mod en bestemt værdi. Jo flere gange man plusser næste led, jo tættere på den værdi kommer man.


Skriv et svar til: Forklarelse af Uendelige rækker og Taylorpolynomiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.