Matematik

Bestem stikprøvestørrelsen 𝑛

16. maj 2023 af Marianoerholt - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder og forberede mig til mundtlig Mat A, men kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal løse dette spørgsmål:

En virksomhed vil gennemføre en markedsanalyse med henblik på at afdække forhold, den mener har betydning for salget af dens produkter. Virksomheden planlægger at udføre markedsanalysen som en stikprøveundersøgelse, hvor den estimerer andelen af købere af dens produkter. 95%- konfidensintervallet må højst have bredden 0.04.

Bestem stikprøvestørrelsen ??.

når jeg kigger i noter og bøger synes jeg ikke jeg kan finde en specifik ligning til at finde n og kan ikke regne ud hvordan man ellers kan løse spørgsmålet. 

Nigen der kan hjælpe? :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2023 af peter lind

Det lyder ikke som et spørgsmål, so stilles i 9. klasse. Ret din profil til hvilken uddannelse du nu går på.

Du har formodentlig en formelsamling; men da jeg ikke kender din uddannelse, kan jeg ikke henvise til den.

Der er også noget uklar når der skrives "hvor den estimerer andelen af købere af dens produkter" Andelen af købere i forhold til hvad? Man kan simpelthen ikke se nok op opgaven. Står der ikke noget mere?


Svar #2
16. maj 2023 af Marianoerholt

#1

Det lyder ikke som et spørgsmål, so stilles i 9. klasse. Ret din profil til hvilken uddannelse du nu går på.

Du har formodentlig en formelsamling; men da jeg ikke kender din uddannelse, kan jeg ikke henvise til den.

Der er også noget uklar når der skrives "hvor den estimerer andelen af købere af dens produkter" Andelen af købere i forhold til hvad? Man kan simpelthen ikke se nok op opgaven. Står der ikke noget mere?

Har ikke lige tænkt over at ændre min profil siden den blev oprettet - den er rettet nu. Det er et spørgsmål jeg kan trække til min mundtlige eksamen i matematik på A-niveau (altså gym).

Vi har en formalsamling som jeg har kigget igennem, men synes ikke jeg kan finde nogen ligning jeg kan bruge til at finde n :s

Det er vitterligt hvad der står, får ikke mere information end det, desværre :( (se billede)


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2023 af peter lind

Formlen for konfidensintervallet er 255 og står side 42 i din formelsamling. Der mangler den estimerede sandsynlighed for stikprøven.


Svar #4
16. maj 2023 af Marianoerholt

#3

Formlen for konfidensintervallet er 255 og står side 42 i din formelsamling. Der mangler den estimerede sandsynlighed for stikprøven.

Tak for hjælp :)

Har faktisk allerede kigget på den formel et par gange, da jeg tænkte det havde noget med den at gøre, men gav op da jeg jo ikke kender stikprøveandelen ( pˆ ) og derfor ikke kan regne ud hvordan jeg skulle kunne omskrive den (hvis det er muligt), så man finder n


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. maj 2023 af SådanDa

Du kan overveje at p(1-p)=p-p2 er et andetgradspolynomium med toppunkt i p=1/2. Altså er den nødvendige stikprøvestørrelse størst når p=1/2, som derfor kan bruges som et "worst case"-scenarie når man ikke har noget info om p i forvejen. Altså forstået på den måde at hvis p viser sig ikke at være 1/2, så har du blot "for mange" med i din stikprøve, og så bliver dit konfidensinterval blot smallere end 0.04.


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj 2023 af AMelev

Supplement/alternativ til #5

Konfidensintervallet spænder over 4\sqrt{\frac{p\cdot (1-p)}{n}}, og da det højst må være 0.04, skal \sqrt{\frac{p\cdot (1-p)}{n}}\leq 0.01.
Du kan så løse ligningen \sqrt{\frac{p\cdot (1-p)}{n}}= 0.01 og udtrykke løsningen som funktion af p.

Så kan du bestemme maksimum for den, og så får du den n-værdi, som stikprøvestørrelse som minimum skal være for at sikre den maksimale bredde af konfidensintervallet. Hvis n er større end det, indsnævres intervallet, da n står i nævneren.


Skriv et svar til: Bestem stikprøvestørrelsen 𝑛

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.