Dansk

Induktiv eller deduktiv? Betydning

29. maj 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hej

Er der nogle, som kan foklarer de to begreber ´índuktiv´´og ´´deduktiv''?

jeg skal nemlig forklarer hvilke metoder, som jeg har brugt i en danskhistorie-opgave og jeg forstår virkelig ikke hvad disse to begreber betyder, når man sætte det under ordet ''metoder'', når man arbejder i en danskhistorieopgave-sammenhæng.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2023 af Stygotius

Ja, det kan jeg godt forklare så du ved det når du selv skal forklare det

Ved induktion går man ud fra det generelle for at finde frem til det specielle.

Ved deduktion går man ud fra det specielle og finder derfra almengyldige  regler for alle tilfælde.

Hvis man f.eks. finder tre hvide svaner, går man ud fra at alle svaner er hvide. Det er at bruige den induktive metode.

Hvis man dissekerer en svane og finder et gen for hvide fjer, kan man roligt gå ud fra at alle svaner må være hvide. Man deducerer altså sin slutining ud fra nogle almengyldige regler.

Måske kan du nu se hvilken metode der er den videnskabeligt set mest troværdige og sikre??


Svar #2
30. maj 2023 af SkolleNørd

#1

Ja, det kan jeg godt forklare så du ved det når du selv skal forklare det

Ved induktion går man ud fra det generelle for at finde frem til det specielle.

Ved deduktion går man ud fra det specielle og finder derfra almengyldige  regler for alle tilfælde.

Hvis man f.eks. finder tre hvide svaner, går man ud fra at alle svaner er hvide. Det er at bruige den induktive metode.

Hvis man dissekerer en svane og finder et gen for hvide fjer, kan man roligt gå ud fra at alle svaner må være hvide. Man deducerer altså sin slutining ud fra nogle almengyldige regler.

Måske kan du nu se hvilken metode der er den videnskabeligt set mest troværdige og sikre??

Hvad hvis der er tale om en analyse og punkterne er tema, budskab, fortællerype og lignende og jeg ud fra det konkluderer hvad den prøver at komme frem til?

Kan du forklare dette? Er dette induktivt eller deduktivt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2023 af Stygotius

Hvis du konkluderer noget ud fra nogle præmisser, har du jo foretaget en logisk deduktion. Du har "deduceret" noget.

At "deducere" betyder, ordret oversat fra latin,  at "udlede"


Svar #4
01. juni 2023 af SkolleNørd

#3

Hvis du konkluderer noget ud fra nogle præmisser, har du jo foretaget en logisk deduktion. Du har "deduceret" noget.

At "deducere" betyder, ordret oversat fra latin,  at "udlede"

kan det heller ikke også være en induktion?


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2023 af Stygotius

Hvad tror du selv ???

Svar #6
05. juni 2023 af SkolleNørd

#5 Hvad tror du selv ???

Ja/nej, da jeg ud fra min analyse (tema, budksab osv.) kan konkludere noget specifikt?

Eller er jeg på den helt forkerte kørebane lige nu?


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. juni 2023 af Stygotius

Jeg forstår slet ikke at du kan spørge som du gør i # 4.


Svar #8
06. juni 2023 af SkolleNørd

#7

Jeg forstår slet ikke at du kan spørge som du gør i # 4.

Jeg tænker at det er en induktion på grund af alt jeg har læst om ''induktiion'' og ''deduktion''.


Skriv et svar til: Induktiv eller deduktiv? Betydning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.