Kemi

Beregning af titrering

01. juni 2023 af em99 - Niveau: B-niveau

Jeg er lidt i tvivl omkring hvordan jeg beregner koncentration af Ca(OH) ud fra oplysningerne;

en titering med Ca(OH)2  udtages 25. ml tilsættes i 100 ml kolbe og titeres med HCl ( 11,2 ml) .

Er volumenet så ikke 100 ml? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2023 af AngelOneOne

Hej,

Nej - Du udtager 25,00 mL Ca(OH)2 og hælder de 25,00 mL op i en kolbe der har en volumen på 100 mL.

Når du titrerer, skal du jo altid sikre dig, at der er plads til både volumet af titranden samt volumet af titratoren. Derfor er det altid bedst at tage en kolbe eller bægerglas der har et noget større volumen end du regner med at skulle bruge, da du jo ikke ved på forhånd, hvor meget af titratoren du reelt skal bruge.

Men volumet på kolben eller bægerglasset, vil ikke ændre på volumet af titranden som du udtager.

I forhold til de oplysninger du har givet, så mangler du koncentrationen på HCl for at kunne beregne koncentrationen af Ca(OH)2 så den information gætter jeg på du har i opgaven. Huskt også at Ca(OH)2 indeholder 2x OH- ioner, og der skal derfor bruges 2 mol HCl for at neutralisere 1 mol Ca(OH)2 jf. reaktionen:

Ca(OH)2 + 2 HCl → CaCl2 + 2 H2O

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Beregning af titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.