Matematik

Matematik i gymnasiet

23. juni 2023 af boni123 - Niveau: A-niveau

Hej alle. Jeg starter i gymnasiet efter sommerferien, og tror at jeg vælger studieretningen samf/mat. Jeg har generelt klaret mig fint/godt i de 2 fag gennem min skoletid, men jeg har hørt at matematik på gymnasiet er helt anderledes opbygget end hvad man har været vant til i folkeskolen. Jeg vil høre om i har nogle gode råd, til hvordan man kommer godt med i matematiktimerne på gymnasiet, da jeg synes det er et meget spændende men til tider svært fag... 

Jeg håber ikke at mit spørgsmål er for indviklet :) 

- Tak på forhånd


Brugbart svar (2)

Svar #1
23. juni 2023 af mathon

At matematik er opbygget anderledes i gymnasiet, betyder ikke, at du ikke kan tilegne dig denne ved koncentreret og interesseret medvirken i timerne.

Så slap du nu bare af og oplev en dejlig sommerferie. Så skal det nok gå altsammen.


Brugbart svar (2)

Svar #2
23. juni 2023 af mathon

...og kan du ikke slippe tanken om gymnasiet,
så repetér din viden om "ret linje i koordinatsystemet"
på formen
                        \small f(x)=y=ax+b

og alt, hvad du véd om parablen og løsning
af andengradsligninger, samt

løsning af to ligninger af første grad med to ubekendte.


Brugbart svar (2)

Svar #3
23. juni 2023 af Mathjælp1995

Viden om algebra er meget nyttigt. Se f.eks. denne https://www.youtube.com/watch?v=lOjxvRnz6JQ&t=


Brugbart svar (2)

Svar #4
23. juni 2023 af Anders521

#0

jeg har hørt at matematik på gymnasiet er helt anderledes opbygget end hvad man har været vant til i folkeskolen

Undervisning af matematik på gymnasiet lægger nok mere vægt på symboler og tal end blot tal alene som man gør på grundskolen.


Brugbart svar (2)

Svar #5
23. juni 2023 af MentorMath

#0

Helt enig med de andre.

Efter min mening er (som nævnt i #3) det, at være god til algebra en kæmpe, kæmpe fordel, når du starter med matematik i gymnasiet. Dvs. øve sig på, at være stærk i de regneregler du har lært fra folkeskolen. Det vil øge dit overblik i matematik i gymnasiet væsentligt, da de mest brugte regneregler kommer til at blive brugt i timerne. 

Et andet godt råd kunne være, på forhånd at se nogle videoer fra c-niveaumatematik, så du har en ide om hvad det går ud på:)


Brugbart svar (2)

Svar #6
23. juni 2023 af ringstedLC


Skriv et svar til: Matematik i gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.