Matematik

Hjælp til fremlæggelse af P(x), R(x) og C(x)

20. juli 2023 af MacbookM - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg skal til reeksamen til august, og har virkelig brug for hjælp til at bestå! Eksamen tager udgangspunkt i fremlæggelse af projektopgave. Og jeg mangler noget input til, hvad jeg skal fremlægge og forklare til eksamen. Indtil videre har jeg i mit powerpoint skrevet resultaterne, og hvordan jeg har fundet frem til dem. Men da jeg aldrig har fremlagt mundtligt i Matematik før, så ved jeg ærlig talt ikke hvad jeg skal? Jeg har fået en betinget godkendelse til Universitetet, og jeg vil så gerne bestå Matematik. Så jeg håber at i vil hjælpe.

Jeg har under opgaverne blot skrevet svaret, og ikke inkluderet mellemregningerne, da dette bliver for omfattet.

Opgavebeskrivelsen hedder følgende:

En virksomhed producerer og sælger en GPS-model CARMINE til biler. I 2019 - før corona ramte verden - lavede virksomheden en lille markedsundersøgelse. De kørte en kampagne, hvor prisen blev sat ned fra 1500 kr. pr. stk. til 1300 kr. pr. stk. Dette resulterede i at afsætningen steg fra 50 stk. til 70 stk. pr. uge. Ud fra disse data kan virksomheden estimere efterspørgselsfunktionen

1) Bestem en forksrift for P og tegn grafen i et koordinatsystem

P(x)=-10x+2000, 0 x < 200

2) Bestem en forskrift for R

R(x)=P(x)*x=(-10+2000)*x=2000x-10x2

3) Tegn graferne for og i samme koordinatsystem

(Tegnet i geogebra)

4) Bestem den afsætning hvor tangenterne til graferne for de to funktioner har samme hældning

-20*x+2000=0,5416667*x2-50*x+1850

(Løst med WordMat)

x=-4,615385 V   x=60

5) Vis, at det største mulige dækningsbidrag er 24000 kr. pr. uge

x=60

6) Bestem den pris, der giver det største dækningsbidrag

P(60)=-10*60+2000=1400


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juli 2023 af ringstedLC

4) Mangler den betingelse, der gør, at der kun er én løsning.

5) Du har kun fundet det stykantal, der giver det største dækn.-bidrag.

Antallet skal indsættes i D(x) = R(x) - C(x)

Find nogle videoer om eksamens-teknik!


Svar #2
20. juli 2023 af MacbookM

#1

4) Mangler den betingelse, der gør, at der kun er én løsning.

5) Du har kun fundet det stykantal, der giver det største dækn.-bidrag.

Antallet skal indsættes i D(x) = R(x) - C(x)

Find nogle videoer om eksamens-teknik!

Besvarelse nummer 4 er vedhæftet som screenshot.

Nummer 5, er det ikke H(x)= R(x)-C(x)?

Jeg har tidligere lavet mundtlige præsentationer i andre fag, uden problemer - men problemet i Matematik er, hvad skal fremlægges? Hvordan jeg har udregnet opgaven, hvad konklusionen er? Hvad er det som jeg skal fremlægge. Samtidig vil jeg også gerne have noget at snakke med lærer og censor om, men hvad kan vi gennemgå sammen i opgaven?


Svar #3
24. juli 2023 af MacbookM

#1

4) Mangler den betingelse, der gør, at der kun er én løsning.

5) Du har kun fundet det stykantal, der giver det største dækn.-bidrag.

Antallet skal indsættes i D(x) = R(x) - C(x)

Find nogle videoer om eksamens-teknik!

Hej,

Hvad mente du med "Mangler den betingelse, der gør, at der kun er én løsning."?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. juli 2023 af ringstedLC

\begin{align*} P(x) &= -10x+2000 \;,\;{\color{Red}0\leq x\leq 200} \\ \Rightarrow R'(x) &= C'(x)\;,\;0\leq x\leq 200 \\ \Rightarrow x &= 60 \end{align*}


Svar #5
01. august 2023 af MacbookM

#1

4) Mangler den betingelse, der gør, at der kun er én løsning.

5) Du har kun fundet det stykantal, der giver det største dækn.-bidrag.

Antallet skal indsættes i D(x) = R(x) - C(x)

Find nogle videoer om eksamens-teknik!

Hej,

Er vi enige om, at opgave 5 skal løses således:

1) R(x)-C(x)=D(x)

2) D(x)

3) D'(x)= 0

4) x = 60


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. august 2023 af Anders521

#5 Du har ikke vist at det størst mulige dækningsbidrag er 24000 kr. pr uge.


Svar #7
08. august 2023 af MacbookM

#6

#5 Du har ikke vist at det størst mulige dækningsbidrag er 24000 kr. pr uge.

Jeg har sat R(x)-C(x). Er dette ikke korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. august 2023 af Anders521

#7 Det er ikke svaret til delopgaven. Variablen x angiver efterspørgslen på GPS-modeller. eller afsætningen af disse, ikke dækningsbidraget.


Svar #9
08. august 2023 af MacbookM

#8

#7 Det er ikke svaret til delopgaven. Variablen x angiver efterspørgslen på GPS-modeller. eller afsætningen af disse, ikke dækningsbidraget.

Men ingen svarer mig på, hvordan jeg så finder dækningsbidraget?


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. august 2023 af Anders521

#9 Du har fundet den afsætning der giver et bestemt dækningsbidrag, men ikke nødvendigvis den største mulige dækningsbidrag. Måske er det den der i stedet giver den mindst mulige dækningbidrag.


Svar #11
08. august 2023 af MacbookM

#10

#9 Du har fundet den afsætning der giver et bestemt dækningsbidrag, men ikke nødvendigvis den største mulige dækningsbidrag. Måske er det den der i stedet giver den mindst mulige dækningbidrag.

Jeg forstår ikke dit svar?


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. august 2023 af Anders521

#11 Hvis du sætter x = 60 i din funktion h, så får du dækningsbidraget på 24000 kr. pr. uge, hvilket er det der i opgaven siges at være det størst mulige dækningsbidrag. Hvad du mangler, er et argument for at det faktisk er det størst mulige dækningsbidrag.


Svar #13
08. august 2023 af MacbookM

#12

#11 Hvis du sætter x = 60 i din funktion h, så får du dækningsbidraget på 24000 kr. pr. uge, hvilket er det der i opgaven siges at være det størst mulige dækningsbidrag. Hvad du mangler, er et argument for at det faktisk er det størst mulige dækningsbidrag.

Kunne argumentet være toppunktet?


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. august 2023 af Anders521

#13 Det skal uddybes.


Svar #15
09. august 2023 af MacbookM

#12

#11 Hvis du sætter x = 60 i din funktion h, så får du dækningsbidraget på 24000 kr. pr. uge, hvilket er det der i opgaven siges at være det størst mulige dækningsbidrag. Hvad du mangler, er et argument for at det faktisk er det størst mulige dækningsbidrag.

Jeg forstår altså ikke dit svar - kan du ikke bare forklare hvad du mener, fremfor at være kryptisk?


Brugbart svar (0)

Svar #16
09. august 2023 af Anders521

#15 

Jeg spørger, hvordan kan toppunktet være et argument til at det størst mulige dækningsbidrag er på 24000 kr. pr. uge?


Svar #17
12. august 2023 af MacbookM

#16

#15 

Jeg spørger, hvordan kan toppunktet være et argument til at det størst mulige dækningsbidrag er på 24000 kr. pr. uge?

Ved beregning af Monotoniforhold, er jeg kommet frem til at x = 60


Brugbart svar (0)

Svar #18
12. august 2023 af Anders521

#17 Først var det toppunktet, nu er monotoniforholdet...Vil du uddybe et af dine svar? Censor eller eksaminator kan meget vel stille dig spørgsmålet. 


Svar #19
12. august 2023 af MacbookM

#18
#17 Først var det toppunktet, nu er monotoniforholdet...Vil du uddybe et af dine svar? Censor eller eksaminator kan meget vel stille dig spørgsmålet.

Min lærer har fortalt mig, at jeg skal beregne monotoniforholdet for at bestemme f’(x). Herefter skal f’(x)=0 løses.

Brugbart svar (0)

Svar #20
12. august 2023 af Anders521

#19

Min lærer har fortalt mig, at jeg skal beregne monotoniforholdet for at bestemme f’(x). Herefter skal f’(x)=0 løses.

En henvisning til hvad din lærer har sagt, er ikke en uddybning. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 36 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.