Matematik

HJÆLP TIL SKRIFTLIG MATEMATIK (HASTER)

05. september 2023 af Hej1331 - Niveau: 9. klasse

Hejsa,

Er der nogen, som kan hjælpe mig med, hvordan jeg løser hele denne opgave vedr. en regneopskrift (tjek vedhæftet fil). Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal starte eller hvad jeg skal gøre. 

Kan I evt. også hjælpe med, hvordan jeg skriver udregningerne til alle punkterne (6,1 , 6,2 , 6,3 , 6,4) ned, da det er skriftlig matematik? Det er hele opgave 6 (en regneopskrift)

Har virkelig brug for noget hjælp ??.

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: Mat-afl 1 - uge 36.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2023 af M2023


Svar #2
05. september 2023 af Hej1331

Hej,

Har kigget på det, men er stadig ret blank. 

Kan du måske hjælpe mig med punkterne 6,2 , 6,3 og 6,4? Har fundet ud af, hvad svaret på 6,2 er, men ved ikke, hvordan jeg skriver det korrekt ned ( altså udregningen). På 6,3 kan jeg ikke helt se, hvilke fejl Sofia har lavet.

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. september 2023 af M2023

#2. Jeg indsætter opgave 6.

6.2) Umiddelbart ser det ud til, at det tal, som man får ud, er to gange så stort, som det man sætter ind. Man kan derfor gætte på 1 og prøve om det er rigtigt. Hvis det er, så har man besvaret opgaven, hvis ikke må man prøve noget nyt.

Vedhæftet fil:regneopskrift.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. september 2023 af StoreNord

6.2 Du skal løse ligningen
                                                     \frac{(n+2)*6}{3}-4 = 20

6.3    Sofias første fejl:   Hun skal gange en 2-leddet størrelse med et tal ved at gange hvert led med tallet. Hun ganger kun det ene.
Fejl nummer 2: Hun skal dividere en 2-leddet størrelse med 3 ved at dividere hvert led med 3, men hun dividerer kun den ene.


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. september 2023 af StoreNord

I 6.4 skal du tilsyneladende kun lave et regneudtryk med m som inputværdi.
Der står vist ikke, at du skal beregne noget. Men hvis du tør, kan du jo derudover prøve at løse en ligning ligesom før.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. september 2023 af M2023

#5. 

A. Vælg et tal m.....................m
B. Læg 3 til dette...................m+3
C. Gang resultatet med 6......(m + 3)·6
D. Træk 18 fra resultatet........(m + 3)·6 - 18
E. Divider resultatet med 2....((m + 3)·6 - 18)/2

Dette kan reduceres:...
((m + 3)·6 - 18)/2 = 
(m + 3)·6/2 - 18/2 = 
(m + 3)·3 - 9 = 
3·m + 3·3 - 9 = 
3·m + 9 - 9 =
3·m

Det vil sige, at man altid får et tal, der er tre gange så stort, som det man starter med.


Skriv et svar til: HJÆLP TIL SKRIFTLIG MATEMATIK (HASTER)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.