Matematik

Hvor meget vand kan præcist opbevares i tårnet (ca. 2300 m3)

12. oktober 2023 af JakkeLomme12 - Niveau: A-niveau

Hvor meget vand kan præcist opbevares i tårnet (ca. 2300 m3)?

Vedhæftet fil: Matematik.zip

Svar #1
12. oktober 2023 af JakkeLomme12

Projektopgave - Vandtårnet i Holstebro
I Holstebro står et 29 meter højt vandtårn opført i 1963. Det forsyner byen med rent vand som en buffertank.
Figur 1. Vandtárnet i Holstebro.
Tårnets indvendige rum kan betragtes som et symmetrisk omdrejningslegeme rote- ret om en ret akse. Det fremgår af figur 2 og 3, at den øverste del er til egentligt vanddeponi.
Du skal lave en matematisk analyse af vandtårnets overflade, længdeforhold og rumfang efter egen problemformulering. Du skal som minimum svare på følgende spørgsmål, idet du ikke behøver at tage højde for de indvendige elementer f.eks. søjler og mindre vægge.
Du kan evt. inddrage undersøgelser af betonvolumen, længder af kurver, vægt og specifikke overfladearealer.
Opgave
a. Hvor meget vand kan præcist opbevares i tårnet (ca. 2300 m3)?
b. Hvad er overfladearealet af tårnet udvendigt og indvendigt?
Åbne Spørgsmål
a. Giv et bud på en anden rumlig form øverst i vandtårnet, som kan rumme
ca. 3000 m3 vand.
b. Besvar de samme spørgsmål som ovenstående.
c. Diskutér praktiske fordele og ulemper ved den valgte løsning.
Sætning og Bevis


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. oktober 2023 af Moderatoren

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Start med dine problemer med opgave a


Svar #3
12. oktober 2023 af JakkeLomme12

Jeg er i tvivl om hvilket noget matematik jeg skal bruge (ved godt jeg skal bruge integral regning). Jeg har også fået at vide at jeg skal gætte/formode hvilken længde det ene stykke. Er bare generelt i tvivl om hvordan jeg løser opgaven. Hvis der er en der kan forklarer mig hvordan jeg kan grippe opgaven an vil jeg sætte stor pris på det.


Skriv et svar til: Hvor meget vand kan præcist opbevares i tårnet (ca. 2300 m3)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.