Matematik

Bestem skæringspunkterne mellem cirklen og linjen l når k = 23

27. oktober 2023 af CarlElias - Niveau: B-niveau

Hej jeg har siddet og eksperimenteret med denne opgave i et styke tid men er kommet ingen vejne. Hvad skal jeg gøre?

Brugbart svar (1)

Svar #1
27. oktober 2023 af Amatøren

Hej,

Du kan bruge afstandsformlen, idet vi kender centrum til cirklen. Indsæt cirklens centrum og linjen l i afstandsformlen, og sæt udtrykket lig med cirklens radius, aflæst til r = 5 (en linje siges at være tangent til en cirkel, hvis den korteste/vinkelrette afstand til linjen er lig med cirklens radius) :)

Svar #2
27. oktober 2023 af CarlElias

Noget i den her stil? (x + 2)^2 + (4/3*x + 23/2 - 5)^2 = 25 Eller er jeg helt ude af den

Brugbart svar (1)

Svar #3

Hej igen - Godt du har prøvet! Det ser dog ikke helt rigtigt ud, desværre. Jeg har lige prøvet at skrive opgaven ned og vise mine udregninger (se billag).

Skriv endelig, hvis det jeg har skrevet skal forklares/ikke giver mening.

Svar #4

Jeg har lige 2 spørgsmål det første er hvordan du får - 13 når du skriver -23 + k = 25 eller -13 + k = -25

Det andet er hvordan vi har fundet skæringspunkterne når vi ikke har fundet x og y koordinat men k

Svar #5

Hov det er min fejl troede der stod -13 men der står vel -23 men vil k så ikke være lig med -48 eller -2 istedet for 48 eller -2

Brugbart svar (0)

Svar #6
27. oktober 2023 af mathon

Svar #7

Kan godt se min egne fejl nu... k = 48 eller -2 er det rigtige ja men kan stadig ikke finde en konklusion da jeg ikke forstår hvordan det bidrager til skæringspunkterne

Brugbart svar (0)

Svar #8

Ah, undskyld - jeg troede det var b) du havde problemer med. 

I forhold til a) indsætter vi k = 23 i ligningen for l. Når vi har indsat k = 23 i ligningen, isolerer vi y, hvorved vi får ligningen for l skrevet på formen f(x) = ax + b.

Det udtryk vi nu har fundet for y, indsættes så i cirklens ligning på y's plads (husk en parentes, da udtrykket for y består af flere led). Vi har nu en andengradsligning, vi kan løse. Løsningerne til andengradsligningen angiver x-koordinaterne til skæringspunkterne mellem cirklen og linjen l for k = 23. Sidst kan vi bestemme y-koordinaterne til skæringspunkterne, ved at indsætte fundne x-værdier i udtrykket for l.

I forhold til dit spørgsmål om b).

Jeg har ikke skrevet -13, men -23 (kan godt se, at det er skrevet grimt op, men skriver med musen). 

Vi får |-23 + k| = 25 ⇔ -23 + k = 25 eller -23 + k = -25, af definitionen på nummerisk værdi/absolutværdi.

Den nummeriske værdi/absolutværdien af et tal x, |x|, er pr. definition givet ved

|x| = x eller |x| = -x.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det er svaret på opgave b)

Brugbart svar (0)

Svar #10

\small 4x-3y-2=0\quad \wedge\quad 4x-3y+48=0
.
er cirkeltangenter
dvs                               hver med ét skærings-/tangeringspunkt.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Vi får k = 48 som den ene af de to løsninger, ved at vi lægger -23 til på begge sider. Leddene - 23 + 23 går da ud på venstre side, hvorved vi får k = 25 + 23 = 48.

Brugbart svar (0)

Svar #12

Afstandene fra centrum til linjerne er numerisk lig med 5,
men
           med forskelligt fortegn regnet efter normalvektor \small \begin{pmatrix} 4\\-3 \end{pmatrix}.

Brugbart svar (0)

Svar #13

Den halvplan, som normalvektoren \small \begin{pmatrix} 4\\-3 \end{pmatrix} afsat med begyndelsespunkt beliggende på linjen, 

peger ind i, regnes for den positive halvplan, medens den modsatte halvplan regnes for en negative.

.

\small \small \begin{array}{llllll} \frac{4\cdot \left ( -2 \right )-3\cdot 5+k}{5}=\mp5\\\\ -23+k=\mp25\\\\ k=\left\{\begin{matrix} -2\\48 \end{matrix}\right.\\\\ \qquad \qquad \textup{ellers som ovenfor.} \end{}

Skriv et svar til: Bestem skæringspunkterne mellem cirklen og linjen l når k = 23

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.