Matematik

opstilling af en regning

06. november 2023 af scooby10 - Niveau: 9. klasse

Hej er der nogle der kan hjælpe med om jeg skal regne rabaten fra før eller efter moms? og om jeg har skrevet regningen rigtigt op?  


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2023 af StoreNord


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2023 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{Dit regneark}&:\\ \textup{Subtotal}&: && \;\;8766.68 \\ \textup{Moms }25\%&:\textup{"Pris i alt" - "Subtotal"} &&\;\;2196.67 \\ \textup{Pris i alt}&:\textup{"Subtotal"}\cdot 1.25 &&10983.34 \\ \textup{Rabat }10\%&:\textup{"Pris i alt"}\cdot 10\% &&\;\;1098.33 \end{align*}

er ikke rigtigt fordi momsen er kun beregnet af "Subtotal". Den skulle være beregnet af "Subtotal" - "Rabat 10%". Det betyder:

- Værkstedet "mangler" 1098.33 kr i kassen.

- Fiskeren fratrækker momsen af "Pris i alt" i sit momsregnskab, men har betalt 10% mindre. Det tror jeg faktisk er momssvindel. Han har jo reelt fået rabatten "under bordet".


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2023 af ringstedLC

Regningen kunne være opstillet som følger:

\begin{align*} \textup{Subtotal}&: && \quad\; 8766.68 \\ \textup{Rabat }10\%&:\textup{"Subtotal"}\cdot 10\% &&-............ \\ \textup{I alt}&:&& \quad\;............\\ \textup{Moms }25\%&:\textup{"I alt"}\cdot 25\% &&\quad\;............ \\ \textup{Pris i alt}&:\textup{"I alt" + "Moms 25\%"} && \quad\;............ \\ \end{align*}

Moms beregnes tilsidst!


Skriv et svar til: opstilling af en regning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.