Fysik

Energikæde af bil, der kører og stopper

08. november 2023 af Asmuseee - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er i tvivl om hvordan jeg danner en ernergikæde af en bil, der kører men bremser og ville høre om denne energikæde ser rigtig ud?

Kinetisk energi- bilen kører- elektrisk energi- termisk energi- potentiel energi (bilen bremser)

er lidt i tvivl om hvorvidt den elektriske energi er tilstede og i så fald hvordan det kan begrundes

Håber i kan hjælpe, da jeg skal til test i det i morgen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2023 af ringstedLC

Du kunne lave kæden for en elbil. Den starter så med elektrisk energi og ender med termisk energi. Husk også energien til at bremse. I en almindelig personbil kommer det meste af den fra chaufføren.

Bemærk: Hvis bilen under forløbet har samme højde o.h., er der ingen potentiel energi.


Svar #2
08. november 2023 af Asmuseee

Jeg skal lave energikæden udefra en almindelig personbil til min test i morgen. Er den kæde som jeg har lavet rigtig eller hvad kan justeres mener du?

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. november 2023 af ringstedLC

I så fald er der ikke et led med elektrisk energi.

Med en forbrændingsmotor skal der være energi i tanken. Tænk over hvilken type energi diesel/benzin indeholder.


Svar #4
08. november 2023 af Asmuseee

Altså benzin/diesel indeholder vel kemisk energi, da det bruges til forbrænding

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. november 2023 af ringstedLC

Ja, så kæden skal vel starte med Ekem 

Energien til opbremsningen kommer via chaufførens fod også fra kemisk energi lagret i kroppen. Selve opbremsningen sker pga. friktion i hjulenes bremser, hvor Efrik er termisk energi. (Bremserserne opvarmes, mens bilen bremser).

Ekem → Ekin → ... → Eterm

De fleste "hverdags-energikæder" ender som varme.


Svar #6
08. november 2023 af Asmuseee

Arh okay, er der så ingen omdannelse til potentiel energi? Tænker bare ift når bilen bremser

Svar #7
08. november 2023 af Asmuseee

Er det måske trinnet inden der sker en omdannelse til termisk energi?

Brugbart svar (0)

Svar #8
08. november 2023 af ringstedLC

#6 Nej, da:

\begin{align*} E_{pot} &= m\cdot g\cdot h=0 \;,\;h=0 \end{align*}

Pot. energi ville være aktuel, hvis bilen bremsedes af at køre op ad en bakke.

#7 Termisk energi er det sidste led.


Svar #9
08. november 2023 af Asmuseee

okay, er dette så en rigtig energikæde?

Ekem-Ekin-Epot-Eterm


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. november 2023 af ringstedLC

Der skal ikke være en Epot og du må prøve at lave en gren, der illustrerer hvordan kem. energi i chaufføren først bliver til Ekin (i bremsepedalen) og siden til Eterm i bremserne. Det kunne laves som et "Y", hvor Eterm sidder nederst på Y'et.


Skriv et svar til: Energikæde af bil, der kører og stopper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.