Fysik

Bestemme størrelse af resulterende trækkraft i en stang

19. december 2023 af Zulliz - Niveau: C-niveau
Hej allesammen!

Jeg sidder her og prøver at lave en opgave imens jeg er små sløj og af en eller anden grund vil min hjerne slet ikke fungere og jeg kan derfor ikke gennemskue hvordan jeg tager hul på denne opgave? Kan i please guide mig lidt i retningen af en løsning? :)
Vedhæftet fil: IMG_2694.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2023 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. december 2023 af peter lind

Da det er i stabil tilstand er de resulterend kræfter 0.

Tyngdekraften T går lodret nedad og er m*g

snorekraften S er også m*g men peger til venstre og nedad som angivet på billedet.

Disse to kræfter skal ophæves af trækket i stangen og altså er -T - S

NB T og S er vektorer


Svar #3
19. december 2023 af Zulliz

#2
Da det er i stabil tilstand er de resulterend kræfter 0.

Tyngdekraften T går lodret nedad og er m*g

snorekraften S er også m*g men peger til venstre og nedad som angivet på billedet.

Disse to kræfter skal ophæves af trækket i stangen og altså er -T - S

NB T og S er vektorer

Tusinde tak! Føler mig sgu lidt dum nu, brugte oprindeligt en vinkel på 60grader og ikke de 120 som jeg burde, så er det klart at intet passer :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2023 af M2023

#0. Lad os sige, at den indbyrdes vinkel mellem de to dele af snoren på hver side af trissen er θ (0 < θ < 180°). Stangkraften kaldes FStang og tyngdekraften kaldes FTyngde. Der gælder: 

F_{Stang}=2\cdot cos(\theta/2)\cdot F_{Tyngde},\;0\leq\theta\leq 180^o

I dette tilfælde er θ = 90° - 30° = 60ª. FStang = 2·cos(60°/2)·FTyngde = √3·FTyngde.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. december 2023 af M2023

#4. Da de to kræfter er lige store, så skal man beregne diagonalen i en rombe ABCD med midtpunktet M og hvor siderne er kendt. Man skal finde længden af diagonalen |AC|. Vinkel A kaldes θ. Det ses, at halvdelen af diagonalen er katete i en retvinklet trekant med hypotenusen AD. Dermed er |AC| = 2·|AM| = 2·cos(θ/2)·|AD|.

Vedhæftet fil:diagonal.png

Skriv et svar til: Bestemme størrelse af resulterende trækkraft i en stang

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.